Škoda 130 RS Coupé. Legenda, která triumfovala v Monte Carlu
V prvních měsících roku 1975 se v mladoboleslavském závodě zrodila jedna z mnoha závodních legend značky Škoda, a to kupé ŠKODA 130 RS. Do konce roku získala homologaci mezinárodní závodní autority, která byla podmínkou pro účast v prestižních sportovních soutěžích. A hned ve své první závodní sezóně obsadil nový model ŠKODA první tři místa v celkovém pořadí okruhových závodů Poháru míru a přátelství, náročného seriálu pořádaného v tehdejších socialistických zemích, píše server Skoda Story Board.
Ale to byl jen začátek: v následující sezóně se objevila rallyová verze vozu ŠKODA 130 RS. Její vrchol přišel v lednu 1977 a na tradiční Rallye Monte Carlo. Tovární tým ŠKODA se pečlivě připravoval, každá z posádek najezdila při tréninku na trati denně kolem 500 kilometrů. Po oficiálním zahájení soutěže vždy jeden ze čtyř doprovodných vozů ŠKODA 120 LS a jeden vůz 130 RS dokončil rychlostní zkoušku těsně před jejím uzavřením a jezdec 130 RS pak servisní posádce doporučil nejlepší pneumatiky československé značky Barum.
Do soutěže 22. ledna 1977 odstartovalo 198 posádek, ale v cíli o šest dní později bylo kromě dvou kupé ŠKODA 130 RS klasifikováno pouze 43 vozů. Václav Blahna s Lubislavem Hlávkou vyhráli svou třídu i skupinu 2, následováni Milanem Zapadlem a Jiřím Motalem. V konkurenci mnohem větších a výkonnějších rallyových vozů skončila kupé 130 RS v celkové klasifikaci na dvanáctém a patnáctém místě.
Po tomto dvojitém úspěchu na RMC v roce 1978 se posádce Zapadlo/Motal podařilo dojet na Rally Akropolis na devátém místě celkově (a samozřejmě na prvním místě ve své třídě) a v letech 1979 a 1981 skončila ŠKODA 130 RS na nejtěžší evropské soutěži dokonce na osmém místě celkově. Během své kariéry si závodní kupé připsalo spoustu vynikajících výsledků v domácích i mezinárodních soutěžích. Historicky největším úspěchem kupé 130 RS bylo celkové vítězství výrobce v mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981. Úspěšná éra vozu skončila v roce 1983.
Trocha historie
Kupé ŠKODA 130 RS, poprvé vyrobené na jaře 1975, vycházelo ze sériového modelu ŠKODA 110 R (1970-1980). „RS“, jeden z nejúspěšnějších závodních vozů 70. a 80. let v kategorii do 1300 cm3 , vážil pouhých 720 kg. Vybrané díly karoserie, jako střecha, kapota a vnější výplně dveří, byly vylisovány z hliníkové slitiny, zatímco nárazníky a kryt motoru byly vyrobeny ze sklolaminátu. Přední náprava byla shodná s předchozím závodním typem Š 200 RS, zatímco zadní zavěšení bylo nově navrženo. Vůz byl obdařen robustnějším ochranným rámem než standardní model 110 R.
Srdcem vozu 130 RS byl čtyřválcový motor OHV, který byl podobný sériovému motoru, ale upravený pro soutěžní použití a testovaný ve vozech Š 120 S Rallye. Motor o objemu 1,3 litru dosahoval výkonu až 130 k (96 kW). K technickým zajímavostem patřily dva dvojité karburátory Weber, osmistupňová hlava válců a mazání se suchou vanou, které je běžné ve sportovních nebo naopak terénních vozech – kvůli nežádoucímu přetékání oleje v tradiční vaně. Blok motoru byl v souladu se sériově vyráběnou verzí tlakově litý z hliníkové slitiny progresivní českou technologií, hlava válců byla vyrobena ze šedé litiny.
Může se zdát paradoxní, že řada 130 RS dosáhla svých slavných závodních úspěchů s pouhou čtyřstupňovou převodovkou, protože dodavatelé ze socialistického bloku nebyli v té době schopni dodat homologační řadu pětistupňových převodovek. Přesto dosahovaly okruhové závodní verze 130 RS rychlosti až 220 km/h.
Zdroj: skoda-storyboard.com