Škoda 110R aneb Porsche z východu a příběh slavného „erka“

Přidat na Seznam.cz

Škodu S110R mnozí majitelé s oblibou nazývají „Porsche 911 východu“, protože jde o dvoudveřové kupé 2+2 s motorem vzadu, pohonem zadních kol a zadní částí typu fastback, píše web Silodrome.

Toto přirovnání je samozřejmě možná trochu velkorysé, nicméně je třeba si uvědomit, že v 70. letech se za železnou oponou vyrábělo jen velmi málo sportovních vozů – takže vozy jako Škoda S110R byly legendou.

Rychlá fakta

  • Škoda S110R byla uvedena na trh v roce 1970, jednalo se v podstatě o zkrácenou verzi kupé sedanu Škoda 1100, která měla stejný motor, převodovku, odpružení a brzdy.
  • Navzdory svému skromnému původu se závodní verze vozu Škoda S110R, model 130RS, ukázala jako překvapivě úspěšná v soutěžích, když v roce 1977 vyhrála svou třídu v Rallye Monte Carlo spolu s řadou dalších vítězství v rallye po celé Evropě.
  • Ačkoli samotná Škoda měla před převzetím koncernem Volkswagen v roce 2000 poněkud pochybnou pověst, Škoda S110R zůstala vždy populární, především díky svým vítězstvím v rallye, poutavým jízdním vlastnostem a přijatelné ceně.
  • Škoda S110R má ocelový unibody podvozek, vzadu uložený čtyřválcový motor OHV typu 720 o objemu 1,1 litru a výkonu 62 koní, nezávislé zavěšení předních a zadních kol a uspořádání sedadel 2+2.

V těžkých letech Sovětského svazu vyráběla společnost, tehdy známá jako AZNP, levné a jednoduché automobily, které vyhovovaly životu za železnou oponou. Podle západních standardů byly obvykle o několik let pozadu a obtíže, s nimiž se společnost potýkala při shánění dílů a materiálů, se projevily na výsledném produktu.

Mnoho vozů Škoda bylo vyvezeno do západoevropských zemí, avšak získaly si pověst vozů horší kvality, která firmu provázela po celá desetiletí.

Ocelový unibody podvozek modelu S110R byl vybaven nezávislým zavěšením kol vpředu i vzadu a vzadu umístěným čtyřválcovým motorem OHV typu 720 o objemu 1,1 litru a výkonu 62 koní. Vůz byl vybaven systémem řízení, který umožňoval rychlejší a rychlejší jízdu. Výkon byl přenášen na zadní kola prostřednictvím čtyřstupňové manuální převodovky a vůz měl přední kotoučové brzdy a vzadu bubnové brzdy.

Ačkoli vůz nebyl nijak zvlášť výkonný, vážil pouhých 880 kg, takže jeho výkon byl na tehdejší poměry přijatelný. S110R dosahoval maximální rychlosti 145 km/h a času zrychlení 0-100 km/h 18,5 sekund. Spotřeba paliva byla 8,5 litru na 100 km.

Škoda uvedla model S110R na trh v roce 1970 a prodávala jej deset let, než jej v roce 1981 nahradila modelem Škoda Garde. Vůz se těšil velkému odbytu, během desetiletí se ho prodalo téměř 57 000 kusů, z nichž řada byla vyvezena za cenné devizy.

Zdroj: silodrome.com