Šílenost z USA. Ford v 50. letech postavil auto s turbínovým motorem od Boeingu

Přidat na Seznam.cz

Ford v 50. letech postavil Thunderbird s plynovým turbínovým motorem Boeing, píše web Motor1.

Většina automobilových nadšenců zná vůz Chrysler Turbine. Do začátku 60. let jich bylo vyrobeno 55, z nichž 50 bylo nabídnuto veřejnosti k užívání v rámci dočasného programu, který skončil v roce 1966. Téměř všechny vozy byly zničeny, ale věděli jste, že do světa turbín se ponořil také Ford?

Automobilka stvořila velmi kuriózní Ford Thunderbird z roku 1955. Za normálních okolností bychom pod kapotou našli osmiválec s výkonem těsně pod hranicí 200 koní. Ale jak naznačuje obří výfuková koncovka v blatníku, mezi blatníky sedí něco radikálně jiného. Ve skutečnosti je to malý motor s plynovou turbínou, který dodal Boeing.

Archivář Fordu Ted Ryan sdílel obrázek tohoto prototypu na Twitteru spolu se snímkem dokumentu popisujícího program. Motor je uveden jako Boeing 8c, který vytváří výkon 175 koní. Zatímco vůz Chrysler Turbine měl výfukový systém vyvedený dozadu, tento prototyp Fordu jej vypouští za předním kolem. Poznámky v dokumentu uvádějí jako nevýhody konstrukce „nežádoucí přední výfuk“ spolu se značným zpožděním při akceleraci při rozjezdu. Můžeme si jen představit, jaký zvuk a teplo zažíval řidič v tomto proudovém vozidle.

Objevil Ford nějaké výhody plynového turbínového motoru v Thunderbirdu první generace? Dokument zmiňuje dobrou akceleraci při středních rychlostech, hladký chod a příznivý poměr výkonu a hmotnosti. A díky jednodušší konstrukci turbíny ve srovnání s pístovým motorem je potřeba méně rutinní údržby. Možná, že po dalším vývoji – včetně výfuku, který by neodpráskl nikoho stojícího vedle vozu – mohl být Thunderbird poháněný proudovým motorem skutečností. Samozřejmě víme, že to tak nemělo být. Vůz Chrysler Turbine jistě rozvinul tento koncept mnohem dále a doslova ho dovedl k tomu, že byl použitelný na ulici, i když trochu nepraktický.

Zdroj: motor1.com