Šílené ceny ojetých vozů hovoří jasně. Němci přesně spočítali, o kolik se trh zbláznil
Zatímco výrobu nových automobilů stále brzdí nové překážky v nabídce, trh s ojetými automobily nabývá zcela nových rozměrů. Web FOCUS Online ukazuje, jak vysoko se v současnosti šplhají ceny a které modely jsou obzvláště žádané – dieselové, benzínové nebo elektrické?
Kdo si před rokem koupil ojetý vůz, musel by za něj dnes zaplatit v průměru o 22 procent více. Průměrná cena odpovídajícího vozidla v březnu činí 666 812 korun, což je o 8 537 korun, tedy o 1,3 % více než v předchozím měsíci.
Ve srovnání s březnem loňského roku se ceny ojetých vozů zvýšily v průměru o 119 176 korun, což odpovídá nárůstu cen o 22 procent. Inflace na trhu ojetých automobilů je tak výrazně vyšší než průměrná inflace cen.
Ojetá auta stále dražší – zejména elektromobily
Všechna auta zdražila, ale nárůst byl obzvláště výrazný u elektromobilů. Kdo si dnes koupí ojetý Smart EQ fortwo, zaplatí v průměru 76 118 korun, tedy o 25 procent více než před rokem. Ceny elektromobilů se v březnu zvýšily o šest procent, zatímco ceny dieselových a benzinových vozů vzrostly „pouze“ o 1,3, resp. 1,1 procenta. Výrazné zdražení elektromobilů je pravděpodobně způsobeno nedávným prudkým nárůstem cen u čerpacích stanic.
Nicméně drahé e-modely, jako je Tesla Model 3 nebo Tesla Model S, podle AutoScout24 v průběhu roku rostly spíše mírně, a to o 2, resp. 3 procenta.
Trh s ojetými vozy: Sotva inzerováno, už prodáno
Počet dnů, kdy vůz stojí u prodejce, než je prodán, je již velmi zřetelný. Jen za tři měsíce na přelomu roku (listopad 2021 až leden 2022) se u benzinových a dieselových vozů zkrátila z 54 na pouhých 16 dní a u elektromobilů z 54 na 34 dní. To, co dříve platilo pro obzvláště žádané vozy, dnes platí prakticky pro všechno, co nějakým způsobem jezdí a je ještě použitelné.
Poptávka po elektromobilech a ojetých dieselů bude brzy nedostatek
Nabídka ojetých elektromobilů a plug-in hybridů výrazně roste, jen na německojazyčných internetových bazarech s malými vozy je v současnosti inzerováno v průměru 10 000 vozů. Zároveň je poptávka po automobilech tak velká, že stačí k prudkému nárůstu cen.
V případě vozů s dieselovým motorem bylo zhruba před rokem nabízeno téměř 100 000 vozů SUV, ale od té doby nabídka neustále klesá, a téměř bez vlivu obvyklých sezónních vzestupů a poklesů, na méně než 75 000 nabídek.
Snížil se také počet nabízených malých vozů s dieselovým motorem. Současně se snížil i počet prodejů. Tento trend bude pravděpodobně pokračovat, protože na trhu je stále méně nových vozů s naftovým motorem, což znamená, že nabídka se do značné míry vyčerpala a ti, kteří stále chtějí dobrý vůz s naftovým motorem, mají prakticky každý den menší výběr.
U benzinových vozů je situace poněkud odlišná. Klesající trend počtu nabídek, který byl rovněž pozorován, se od listopadu 2021 opět snižuje. V nabídce je opět o něco více vozidel, zejména SUV. Možné vysvětlení tkví v extrémních cenách benzinu řada řidičů přechází na jiné pohony, případně se svých aut úplně zbavuje. Počet prodaných benzinových vozů zůstává do značné míry stabilní.
Zdroj: focus.de