Seznam nejtrapnějších důvodů svolávaček v USA aneb i mistr tesař se někdy utne

Přidat na Seznam.cz

Od uvolnění zavazadlového prostoru Ferrari až po nalepení odznaku modelu Honda na špatné místo.

Oznámení o stažení vozu z trhu může být vydáno z mnoha důvodů. Může mít závažnou závadu týkající se bezpečnosti, jako když Ford v 70. letech minulého století svolával modely Pinto, protože mohly vzplanout při nárazu zezadu. Někdy je to kvůli problému s dodržováním předpisů, který není tak zjevně nebezpečný, jako když Ford musel stáhnout model Granada z roku 1978, protože směrová světla měla špatný odstín žluté barvy. Ať tak či onak, ať už dobrovolně, nebo vynuceně NHTSA, stažení vozu je drahé. Takže když je důvod stažení z trhu hloupý, může to být trapné.

Neměnná rádiová stanice Mazdy

Nedávná svolávací akce z roku 2022, která se týkala pouze Mazdy, byla kuriózně specifická svým umístěním. Týkala se pouze vozidel vyrobených v letech 2014 až 2017 v oblasti Seattlu ve státě Washington. Majitelé náhle zjistili, že po naladění rádia nemohou změnit frekvenci z 94,9 FM na jinou nebo že se obrazovky infotainmentu dostaly do nekonečného cyklu restartování. Problém byl vystopován u pobočky rozhlasové stanice NPR, která vysílala obrazový soubor bez přípony. Systém měl ignorovat soubor bez přípony, aby identifikoval typ souboru, ale místo toho se jej pokusil otevřít, čímž se systém dostal do smyčky.

Šroubek světlometu Lamborghini

Na začátku roku 2021 měla společnost Lamborghini na krku hloupé svolávací akce, když se prodalo 4 796 vozů Huracan bez záslepek nad šrouby pro nastavení světlometů. Lamborghini si uvědomilo, že došlo k chybě a že horizontální seřizovací šroub není v souladu s federální bezpečnostní normou. Značka informovala NHTSA a požádala o petici za „nepodstatnou neshodu“, protože, no, je to nepodstatné. To bylo v březnu 2021 a v únoru 2022 NHTSA petici zamítla a vynutila si stažení. To, že si zákazníci mohou sami nastavit světlomety, bylo zjevně tak důsledné, že trvalo dva roky, než Lamborghini vyzvalo k akci.

Zaseklé víko zavazadlového prostoru Ferrari 458

V USA platí předpisy, které vyžadují, aby bylo u každého prodaného vozu otevírání zavazadlového prostoru, a od roku 2022 musí mít svítící kliky. Existuje pro to dost dobrý důvod a není to hloupost. Pomohly lidem uniknout před únosem. Aby se však někdo vešel do kufru Ferrari 458, musel by být dostatečně malý, abyste ho nemuseli do kufru zamykat. Bohužel pro Ferrari v roce 2014 a navzdory objemu předního kufru 8,1 cm3 muselo stáhnout asi 3 000 vozů prodaných v USA, protože úniková západka „se nemusí uvolnit, když vozidlo stojí“.

Odnímatelné stěrače čelního skla Ford

V této fázi vývoje motorových vozidel nejenže považujeme stěrače čelního skla za samozřejmost, ale díky jejich jednoduchosti se málokdy pokazí. Z mechanického hlediska jsou jednoduché a nemusí pracovat tvrdě, takže by měly přežít i samotný vůz. Výrobní problém dodavatele dílů pro Ford však vedl v dubnu 2022 ke svolávací akci, která se týkala více než 600 000 nákladních vozů a SUV. Podle svolávací akce „opotřebované vložky jádra nástrojového drážkování ramen stěračů u dodavatele měly za následek nedostatečnou výšku zubů drážkování, což může při použití s určitými motory stěračů s vyšším točivým momentem způsobit odizolování uchycení ramene.“ Ford uvedl, že stěrače mohou selhat, aniž by se úplně ulomily, ale to by bylo na hnusný podtitul.

Fiasko Tesly s brzdami

Tento seznam není nijak zvlášť seřazen, ale tohle je nejhloupější svolávací akce ze všech. Tesla ve své aroganci vypustila aktualizaci, která umožnila vozům s její ne zcela samořídicí funkcí Fully Self Driving provádět to, čemu se hovorově říká „rolling stop“ na značkách stop a čemu policisté říkají „dobrý důvod dát vám pokutu“. Ano, Tesla přidala funkci, která provádí nezákonný manévr na silnici, a pak musela stáhnout téměř 54 000 vozů, aby ji opět odstranila. Jak to, že si nikdo neuvědomil, že není dobré, aby auto úplně zastavilo, když má, je nepochopitelné. Vždyť to není žádná raketová věda. Funkce rolovacího zastavení byla, a to nám prosím promiňte, u všech modelů Tesla s nainstalovanou beta verzí FSD zrušena.

Víčko brzdové nádržky a návod k obsluze vozu Ford EcoSport Euro-Spec

Pokud jde o dodržování pravidel, jsou některé rozdíly mezi evropskými a severoamerickými vozy nepatrné. Například víčka brzdových nádržek, ačkoli jsou tvarově i funkčně shodná, musí mít „specifické upozornění na brzdovou kapalinu“. Když vozy vyjíždějí ze stejné továrny na různé kontinenty, může dojít k chybám. V tomto případě se 273 modelů Ford EcoSport dostalo do USA s nesprávnými víčky. Podle NHTSA „bez požadovaného varování mohou být majitelé zmateni evropským víčkem s piktogramem a mohou buď omylem doplnit brzdovou kapalinu nesprávnou náhradní brzdovou kapalinou, nebo neví, jak víčko vyčistit, nebo neplní z uzavřené nádoby. Každá z těchto chyb může ovlivnit účinnost brzd a zvýšit riziko nehody.“ Přinejmenším některé vozy byly také dodány s eurocentrickým návodem k obsluze.

Odznak Hondy Odyssey

NHTSA nevynucuje všechny svolávací akce; některé jsou dobrovolné, aby se předešlo problémům, nebo jen proto, že značce záleží na jejích zákaznících a dlouhodobé pověsti. V tomto případě některé modely Honda Odyssey opustily továrnu s odznakem modelu nalepeným na špatné straně zadních dveří. Honda v roce 2013 rozeslala prodejcům bulletin o opravě a zákazníkům dopis, v němž se uvádí: „V roce 2013 se objevily tyto problémy: „Umístění emblému může naznačovat, že na vozidle byly provedeny opravy, které odpovídají tomu, že bylo havarováno. To by mohlo ovlivnit hodnotu vozidla při dalším prodeji.“ Společnost Honda problém odstranila, což je na první pohled komické, ale ve skutečnosti jde o pěkný kus zákaznického servisu u problému, kterého by si jen málo zákazníků všimlo až později, pokud vůbec.

Chybějící brzdové destičky vozu Chevrolet Sonic

„Společnost General Motors svolává 4 296 subkompaktních modelů Chevrolet Sonic ke kontrole kvůli chybějícím brzdovým destičkám.“ To je jedna z našich nejoblíbenějších úvodních vět článku o svolávání vozidel, a to prostřednictvím časopisu Autoweek v roce 2011. To, že General Motors svolává vozidla, není nic neobvyklého, ale část „zkontrolujte, zda nechybí brzdové destičky“ je zlatá. Naznačuje, že majitelé vozů Sonic z roku 2021 si možná nevšimli, že jejich brzdy nefungují tak, jak by měly. „Prodejci zkontrolují přední brzdy, zda nechybí vnitřní nebo vnější destičky,“ potvrdilo se v prohlášení s tím, že problém byl zjištěn, když byl Sonic z půjčovny přivezen do servisu.

Brzdové destičky mohly chybět, protože nebyly správně připevněny k podsestavě součástí. Destičky odpadávaly v přepravním kontejneru a při vykládce zůstaly nepovšimnuty.

Zdroj: carbuzz.com