Seznam nejčastějších poruch vozidla. Nejčastější je problém s baterií

Přidat na Seznam.cz

I to nejlepší auto se může časem porouchat. Je však třeba mít na paměti, že riziko lze výrazně snížit bez velkých finančních nákladů. Které poruchy nejčastěji znehybňují vozidla? Naštěstí se nemusíme zabývat teoretickými úvahami. Společnost ADAC shrnula důvody volání německé silniční asistence v roce 2022.

Níže jsou uvedeny nejčastější problémy, které ADAC identifikoval, s informacemi o tom, jak jim lze předejít nebo je výrazně minimalizovat.

Problémy s baterií (43,2 %)

Vybitá baterie nejčastěji znehybňuje automobily. A to nejen spalovací vozy, ale i elektromobily. Vybitá 12V baterie znemožňuje nastartování palubní elektroniky. V případě automobilů se spalovacím motorem jsou problémy s baterií obvykle předznamenány delší dobou otáčení startéru a jeho pomalejším chodem. Pokud tedy zjistíte, že motor startuje jinak než dříve, vyplatí se zajímat se o baterii. Nemělo by se také zapomínat na to, že baterie se časem opotřebovává. Obvykle nevydrží déle než 7 let.

Stav akumulátoru lze zkontrolovat pomocí speciálního zařízení a diagnostiku lze obvykle provést zdarma v prodejnách specializovaných na prodej akumulátorů. Abyste se vyhnuli problémům musíte kontrolovat napětí baterie. K tomuto účelu stačí zakoupit nejlevnější multimetr. Takový přístroj najdete v mnoha obchodech za méně než tisícovku. Nabitá baterie by měla v klidovém stavu udržovat napětí 12,4-12,8 V. Pokud je nízké, vyplatí se připojit jej k usměrňovači nebo nabíječce. Pokud nechcete baterii nabíjet, pojistkou může být zakoupení powerbanky se startovací funkcí. Ceny takových zařízení začínají na zhruba 5000 Kč. To není málo, ale i když máme zakoupenou asistenční pojistku, vyhneme se čekání na silniční asistenci. Důležité je, že takový posilovač lze používat jako powerbanku denně.

Problémy s motorem, elektronikou motoru, snímači a vstřikovacími, palivovými a zapalovacími systémy (23,8 %)

Poměrně široká škála různých problémů, ale i ty lze odstranit. Bezprostřední problémy se systémem zapalování může prozradit nepravidelný chod motoru a blikající kontrolka Check Engine, která signalizuje tzv. ztrátu zapalování. Nerovnoměrný chod motoru mohou způsobovat také opotřebované nebo zanesené vstřikovače. Problémy s motorem mohou být také důsledkem zanesených palivových nebo plynových filtrů. Způsobem, jak minimalizovat problémy, je výměna filtrů nebo svíček spojená s diagnostikou.

Problémy s alternátorem, startérem, elektrickým napájením a osvětlením (10,4 %)

Alternátor obvykle nevzdává svou funkci bez varování. Jeho opotřebovaná ložiska mohou způsobovat hluk a mohou se vyskytnout i problémy s nabíjením kvůli opotřebovaným kartáčům. Začátek konce startéru zase může signalizovat problémy se startováním motoru. Elektrika může signalizovat problémy s nefunkčním zařízením nebo chyby. U starších vozidel se vyplatí podívat se na kostky elektrických žárovek – mohou být vyhořelé.

Problémy s koly (8,4 %)

Kolo může být poškozeno v důsledku defektu nebo prudkého nárazu. Možné jsou také praskliny pneumatik způsobené stářím. Obvykle neexistuje způsob, jak se proti tomu chránit, ale s náhradním kolem, zvedákem, klíčem a adaptérem na šrouby kola lze předejít volání pomoci. Sada na opravu si s větším poškozením však neporadí.

Problémy s klíčem, zámkem a imobilizérem (7,2 %)

Mnoho řidičů zapomíná vyměnit baterii v klíči. Pokud se vybije, nebudeme schopni alarm deaktivovat. Zámky vozidla je dobré pravidelně promazávat a občas je použít i v případě bezklíčových systémů. Tím zabráníme jejich zadření. Na druhou stranu, pokud budeme mít náhradní klíč, snížíme riziko znehybnění vozidla v důsledku poruchy imobilizéru.

Ostatní problémy – karoserie, řízení, brzdy, odpružení a převodovka (7,0 %)

Různé nepředvídané závady si mohou vynutit přivolání silniční asistence. Například nemožnost uvolnit zámek řízení, zlomený závěs výfuku, zablokovaná nebo poškozená převodovka nebo zaseknutá ruční brzda. Některé z těchto problémů jsou náhodné a těžko předvídatelné, jiným však lze předejít preventivní výměnou součástí nesoucích známky opotřebení nebo stáří, např. gumové závěsy výfuku.

Zdroj: ADAC