Šest benzínových motorů, které vydrží několik set tisíc kilometrů

Přidat na Seznam.cz

Benzínové motory na trhu s ojetými vozy lze snadno sehnat a jejich servis je snadný a levný. V mnoha případech se však musíme smířit s tím, že spotřeba paliva není příliš malá. Na druhou stranu je lepší utrácet více na čerpací stanici než v servise, jak píše portál Autoexpress. Představujeme pečlivě vybraných šest obrněných motorů.

Volvo 2.4 R5

Náš seznam nejodolnějších benzinových motorů posledních let otevírá práce švédských inženýrů. Po desetiletí bylo Volvo proslulé svými pancéřovanými zážehovými motory – atmosférickými i přeplňovanými. Nejsou výjimečně úsporné, ale jsou vděčné za to, že nemají typické a drahé poruchy.

Jedním z nejoceňovanějších motorů ze Švédska je řadový pětiválec 2.4. Za léta výroby si našel cestu do mnoha modelů značky, včetně S80 I, S60 I, V70 II a XC70. Výrobce nabízel variantu s atmosférickým plněním a přeplňovanou variantu tohoto agregátu. První z nich zajišťuje nejnižší náklady na služby. V závislosti na použité hlavě (10ventilové nebo 20ventilové) dosahoval výkonu 140 nebo 170 koní. Systém rozvodů je realizován pomocí řemene, který se vyměňuje podle doporučení výrobce každých 160 tisíc kilometrů. V nabídce byla také přeplňovaná varianta. Motor 2.4 Turbo dosahoval výkonu 200 koní a spotřebovával značné množství paliva.

Volkswagen koncern – 1.6 MPI

Řidiči, kteří hledají obyčejný vůz bez jakéhokoli vzrušení, by měli sáhnout po německé produkci s motorem 1.6 MPI pod kapotou. Konstrukce inženýrů koncernu VAG byla přítomna již v 90. letech. Výroba byla ukončena před několika lety. Čtyřválcový benzinový motor byl montován do všech kompaktních modelů, jako jsou Audi A3, Volkswagen Golf, Škoda Octavia a Seat Leon.

Zajímavé je, že takto slabá jednotka byla použita i v Passatu. Motor 1.6 MPI byl vybaven osmiventilovou hlavou, ventilovým rozvodem poháněným řemenem, nepřímým vstřikováním a plastovým sáním. Takto nakonfigurovaný celek generuje 101-105 koní a poskytuje pouze dostatečný výkon.

PSA – 3.0 V6

Pokud se při výběru vozu neřídíme pouze ekonomickou kalkulací, určitě nás může zajímat špičkový benzinový motor z doby před dvěma dekádami koncernu PSA. Zatímco v současné době v nabídce Citroenu a Peugeotu nenajdete žádnou zajímavou nabídku benzínu, ještě nedávno byl k dispozici motor 3.0 V6.

V 90. letech 20. století dosahoval výkonu 167-190 koní. V roce 2000 byl jeho výkon zvýšen na 207-211 koní, což stačilo Citroenu C5/C6 nebo Peugeotu 406, 407 a 607, aby držely krok s německou konkurencí. Motor 3.0 V6 používá rozvodový mechanismus poháněný řemenem – mechanici doporučují výměnu celé součásti každých 120 000 km. Jediným problémem je výměna zapalovacích svíček na straně přepážky. Zde je nutné demontovat rozdělovač – trvá to asi 15 minut. V případě motoru 3.0 V6 musíme samozřejmě počítat s průměrnou spotřebou kolem 10-12 litrů na 100 km.

Nissan – 3.5 V6

Navzdory zdání se zážehové motory montované do některých sportovních vozů mohou pochlubit velkou pevností a odolností. Jednu takovou konstrukci představila společnost Nissan téměř před dvaceti lety. Motor 3.5 V6 se používal mimo jiné ve vozech Nissan 350Z a Murano. Uplatnil se i v mnoha dalších modelech Nissan a Renault: Laguna III nebo Espace. Pouze u sportovního modelu 350Z však byla kombinována s bezchybnou manuální převodovkou – nejoblíbenější je bohužel problematický automat.

Výkon motoru se v závislosti na variantě pohybuje mezi 234 a 310 koňmi. Jak se na jednotku se sportovním charakterem sluší, ochotně zvyšuje otáčky a z hlubin výfukové soustavy vydává basové dunění. Navíc motor 3.5 V6 nemá žádné běžné problémy. Případné poruchy jsou způsobeny nesprávnou obsluhou a servisní nedbalostí ze strany uživatele.

Renault – 2.0 Turbo

Řidiči stále žijí v domnění, že přeplňované benzinové motory jsou nespolehlivé a problematické. Podle těchto stereotypů jsou zcela nevhodné pro spolupráci s plynovými zařízeními, nemluvě o vysoké životnosti. Nic nemůže být vzdálenější pravdě. Alespoň v některých případech, včetně francouzských.

Vedle motorů Saab a Volvo si motor Renault 2.0 Turbo zaslouží velkou pochvalu. Geneze jeho vzniku je velmi jednoduchá. Francouzští inženýři přidali ke známému motoru 2.0 16V s přirozeným sáním turbodmychadlo. Výsledek se poprvé objevil pod kapotou vozů Renault Laguna II a Megane II, tehdy s výkonem 163 koní. V následujících letech se objevily verze s výkonem 170, 200, 225, 230, 250 a dokonce 270 koní. Posledně jmenované varianty byly určeny pro vrcholný model Megane RS. Motor 2.0 Turbo se úspěšně vyrovnává s provozem na LPG bez nadměrných servisních nákladů.

BMW – 4.4 V8

Mezi benzinovými motory s dlouhou životností nemohl chybět jeden z dnes již ikonických evropských výkonných osmiválců. V 90. letech minulého století uvedli mnichovští inženýři na trh další rafinovaný osmiválec ve své historii. Tentokrát to byl motor 4.4 od BMW, který se montoval do vlajkové lodi řady 7 E38 a o něco menší řady 5 E39.

I v následujících letech si tento motor našel své místo v nabídce. Dosahuje úctyhodného výkonu 286 koní, který se v kombinaci se sametovým zvukem a vysokým točivým momentem promítá do nezapomenutelného zážitku z jízdy. Trvanlivost je na velmi vysoké úrovni, pokud uživatel nešetří na odborném servisu a značkových náhradních dílech. V opačném případě může opotřebovaný osmiválec 4.4 způsobit spoustu drahých problémů.

Zdroj: autoexpress.co.uk