Sériové vodíkové kolo za 136 tisíc Kč je realitou. Dojezd 150 km a doplnění paliva za 2 minuty
O vodíku jako alternativním palivu k bateriovým elektromobilům se v odborných i politických kruzích diskutuje stále častěji. V současné době je problémem samotná energeticky účinná výroba vodíku, ale pokud se tento problém podaří vyřešit, nic nebude bránit širšímu využití vodíku v dopravě. Ani v městské mobilitě. Vodíkové kolo s reálným dojezdem více než 150 km je již realitou.
Ekologické „utahování opasků“ neznamená jen omezení používání automobilů se spalovacími motory nebo zákaz jejich prodeje a nahrazení elektromobily. Problémem je také hustota městské dopravy a její negativní dopad na emise v hustě obydlených oblastech. Proto se již nyní obce velkých měst stále častěji a ve větší míře uchylují k omezování dopravy v centrech měst a nahrazují ji novými formami individuální mobility.
Ať už se jedná o rozšíření pěších zón s lepším vybavením, nebo o cyklostezky, koloběžky a propagaci cyklistiky jako takové. S tím roste i poptávka po jízdních kolech. Ruku v ruce s tím jdou jejich výrobci, kteří své výrobky neustále vyvíjejí a zdokonalují. Zatímco však stále považujeme bateriová elektrokola za vrchol cyklistického světa, v pozadí se již vyvíjejí kola na vodík. Francouzi, kteří před časem uvedli na trh vodíkové kolo Alpha, nyní představují jeho vylepšenou, ale levnější verzi.
150 km na 63 gramů vodíku
Celé kolo je vlastně pojízdný palivový článek, který z natankovaného vodíku vyrábí elektřinu, jež pak pohání trakční elektromotor. V zásadě se tedy jedná také o elektrokolo, jen nemá velkou baterii, ale vodíkovou nádrž. Francouzská společnost Pragma Industries nyní uvádí na trh vylepšenou verzi modelu Alpha Neo s o 50 % větší nádrží (ze 2 na 3 litry vodíku stlačeného na 300 barů), díky níž se zvýšil dojezd z původních 150 na 200 km (nyní nabízí dojezd 150 km ve sportovním režimu). K pohonu se používá elektromotor o výkonu 250 W.
Palivový článek o výkonu 200-480 W je o celých 100 % výkonnější než předchozí model. Podle výrobce stačí k naplnění vodíkové nádrže 2 minuty „tankování“. Ještě zajímavější je však dynamika vývoje této technologie pro jízdní kola. Zatímco na začátku stálo vodíkové kolo 180 000 Kč, dnes by se jeho cena měla podle Pragma Industries pohybovat kolem 136 000 Kč. A jak se technologie rozšiřuje, může údajně dále klesat. Výrobce plánuje nabízet vodíková kola k volnému prodeji i k dlouhodobému pronájmu. V současné době se jedná o okrajovou záležitost vzhledem k nízkému rozšíření vodíkové infrastruktury, ale v budoucnu by se podle strategie EU měly vodíkové čerpací stanice stát běžnou součástí obytných oblastí, což by mělo „vodíkovou cyklistiku“ učinit mnohem silnějším argumentem než dnes.
Zdroj: Pragma Industries, HydrogenToday