Sen kluků devadesátých let. Hummer H1 slaví 30 let

Přidat na Seznam.cz

Je neodmyslitelně spjat s armádou, v některých armádách slouží dodnes a k jeho řízení je třeba řidičský průkaz skupiny C. Hummer H1 je nyní přesně 30 let starý a stále působivý téměř ve všech ohledech, jak napsal server NetCar Show.

Ačkoli se Hummer H1 zrodil teprve v roce 1992, jeho historie sahá až do konce 70. let 20. století. Tehdy se americká armáda rozhodla, že potřebuje nové terénní vozy, a stanovila pro ně směrnice. Společnost AM General tuto výzvu přijala a v roce 1983 výběrové řízení vyhrála.

Vozidlo HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), hovorově známé jako „Humvee“, se však vyrábělo pouze pro armádu. Vzhledem ke svému určení zaujal svou velikostí, terénními schopnostmi a robustností.

Mezitím rostl zájem soukromých zákazníků. Sám Arnold Schwarzeneger se obrátil na AM General s žádostí o civilní model. A pak už nebylo na výběr. Koneckonců, kdo by si s ním chtěl zahrávat. Přesně před 30 lety, 14. března 1992, byl na trh uveden Hummer.

Pět variant

Objevil se celkem v pěti karosářských variantách. Přestože s vojenským modelem sdílel mnoho technických prvků, bylo dbáno na to, aby byl vhodný pro každodenní použití – to je vidět především v interiéru. Množství přepínačů a ovládacích prvků může působit trochu zastrašujícím dojmem. Interiér však dostal vyšší standard zpracování a čalounění bylo změněno.

Kromě toho byl 24voltový systém změněn na 12voltový. Navzdory obrovským rozměrům (délka 4,7 m, šířka 2,2 m, výška 2 m a rozvor 3,3 m) byl interiér stále poměrně stísněný, uprostřed se nacházel vysoký tunel, který ukrýval část hnacího ústrojí. Na jejích okrajích byla čtyři poměrně úzká sedadla. Cestující však měli k dispozici luxusní výbavu, jako je klimatizace, elektrické ovládání oken, audiosystém, centrální zamykání a systém kontroly tlaku v pneumatikách CTIS. Řidič v Polsku by však měl mít řidičský průkaz skupiny C, protože celková hmotnost Hummeru přesahuje 3,5 tuny.

Pod kapotou jsme našli pouze robustní osmiválce, ale jejich výkon nebyl vůbec působivý. Vznětový motor o objemu 6,2 litru s přirozeným nasáváním dosahoval skromného výkonu 150 koní a byl spojen s třístupňovou automatickou převodovkou. Lepší byl vznětový motor o objemu 6,5 litru se čtyřstupňovou převodovkou, který byl k dispozici jako atmosférická (170 koní) nebo přeplňovaná (195 koní) varianta a umožňoval vozu sprint na stovku pod 20 sekund.

K dispozici byl také zážehový osmiválec 5,7 litru o výkonu 200 koní od Chevroletu. Pořádný agregát se objevil až v roce 2005, a to 6,5litrový turbodiesel Duramax o výkonu 300 koní, který byl spojen s pětistupňovou automatickou převodovkou.

Více než výkon však Hummer H1 zaujal svými terénními schopnostmi. Byl vybaven zpomalovači a nezávislým zavěšením kol. Měl úhel náběhu až 72 stupňů a úhel odletu 37,5 stupně. Kromě toho se dokázal brodit vodou hlubokou 76 cm, a pokud se před ním objevil práh hluboký 50 cm, snadno ho překonal. Před několika lety jsem H1 viděl naživo a musím uznat, že se od ostatních vozů lišil.

V roce 1999 práva na značku získala společnost General Motors, která vůz také distribuovala a vyvinula jeho nástupce Hummer H2. Ten už neměl vojenský původ. Hummer H2 připomínal spíše bulvární SUV než čistokrevný terénní vůz. Výroba modelu H1 trvala do roku 2006. Celkem bylo vyrobeno téměř 12 000 kusů.

Zdroj: netcarshow.com