Šílený pilot Airbusu A320 spáchal sebevraždu. Zamkl se v kabině a se 150 lidmi narazil letadlem do horského masivu
Když slyšíme o pádu letadla, většinou si představíme bouřku, poruchu motoru nebo chybu při přistání.
Jenže v březnu 2015 otřásla Evropou zpráva, která byla mnohem temnější. Airbus A320 společnosti Germanwings se nezřítil kvůli technice ani počasí. Druhý pilot Andreas Lubitz se zavřel do kokpitu a sám rozhodl o konci letu – i životů všech na palubě.

Let, který skončil v horách
Dvacátéhočtvrtého března ráno odstartoval Airbus z Barcelony do Düsseldorfu. Na palubě bylo 150 lidí. Zpočátku nic nenasvědčovalo tomu, že by mělo jít o poslední chvíle jejich života. Krátce po startu ale kapitán odešel z kokpitu a nechal kolegu samotného. Lubitz okamžitě zamkl dveře, přepnul autopilota a nastavil sestup. Kapitán bušil a volal, snažil se dostat zpět, marně. Cestující netušili, co se děje. O pár minut později letadlo narazilo do svahu francouzských Alp. Nikdo nepřežil.
Člověk, který už za řízením neměl sedět
Vyšetřování ukázalo, že Lubitz dlouhodobě bojoval s psychickými problémy. Léčil se s depresemi, bral léky, byl i dočasně uzemněn. Lékaři věděli, že v době nehody nebyl způsobilý létat – jenže to zůstalo v jeho zdravotní dokumentaci, aerolinky se to nedozvěděly. A právě tady se objevila otázka, která nemá jednoduchou odpověď: má být lékařské tajemství posvátné i v případě, kdy jde o životy stovek lidí?
Podle zveřejněné analýzy navíc nejde o výjimečnou událost. Statistiky ukazují, že zhruba jednou ročně se ve světě odehraje sebevražda pilota, která s sebou vezme desítky nebo stovky lidí.
Germanwings nebyl jediný
Tragédie v Alpách se stala symbolem, ale rozhodně nebyla první. Už v roce 1999 skončil v oceánu let EgyptAir 990 – vyšetřovatelé mluvili o úmyslu pilota. V roce 2013 navedl letadlo k zemi kapitán LAM Mozambique Airlines. A dodnes se spekuluje, jestli za zmizením letu Malaysia Airlines MH370 nestál podobný scénář. Ukazuje se tak, že i když je letecká doprava považována za nejbezpečnější na světě, lidská psychika může být slabinou, kterou žádná technika stoprocentně nepohlídá.

Po pádu Germanwings přišla rychlá reakce. Zavedlo se pravidlo, že v kokpitu nesmí nikdy zůstat pilot sám – když jeden odejde, jde ho vystřídat někdo z posádky. Aerolinky začaly víc řešit i psychologické testy a pravidelné kontroly, a především kulturu, kde se piloti nemusí bát přiznat, že mají problém. Protože právě strach a mlčení byly v případě Lubitze fatální.
Otázka, která pořád visí ve vzduchu
Dnes je letectví zase o něco bezpečnější, ale dilema zůstává: kde je hranice mezi právem na soukromí a ochranou cestujících? Nikdo nechce, aby se duševní nemoci staly stigmatem, ale nikdo taky nechce sedět v letadle, jehož pilot se pere sám se sebou.
Germanwings tak zůstává mementem. Důkazem, že i v odvětví, kde se chyby neodpouštějí a pravidla jsou dotažená do detailu, může rozhodnutí jednoho člověka během pár minut změnit životy stovek dalších.
Zdroj: bbc.com, newsweek.com, aktualne.cz