Sankce proti Rusku fungují. Účinek je vidět na silnicích

Přidat na Seznam.cz

V důsledku zahraničních sankcí uvalených na Rusko po jeho útoku na Ukrajinu se v zemi ovládané Putinem propadl prodej nových automobilů. V důsledku toho se zvýšily ceny a Rusové přešli na nákup ojetých vozů.

V uplynulém roce se automobilový trh v Rusku obrátil vzhůru nohama. Západní, ale i korejské a japonské značky přestaly v zemi prodávat. Koncerny z těchto zemí uzavřely a často i prodaly své továrny umístěné v Rusku. To mělo několik různých dopadů.

Prvním z nich je nedostupnost nových automobilů západních výrobců. V reakci na to se Rusko rozhodlo zvýšit výrobu domácích automobilů. Sankce však na jedné straně znamenají nedostatek mnoha komponentů, a tedy problémy s výrobou, a na druhé straně například obnovený Moskvič není ve skutečnosti ruský, protože pod touto značkou jsou nabízeny čínské vozy.

Podle serveru Automotive News Europe je výroba automobilů v Rusku na nejnižší úrovni od rozpadu Sovětského svazu v roce 1991, protože auta tam vyráběly především západní koncerny. Takže na jedné straně je v showroomech prostě mnohem méně nových aut a na druhé straně se zvýšily jejich ceny (zatímco kvalita klesla).

I přes nárůst cen utratili Rusové za nové automobily o více než 52 % méně než o rok dříve. Ti, kteří dříve plánovali koupi nového vozu, se nyní rozhodují pro ojeté vozy. V jejich případě Rusové utratili celkem o 14 procent více. Celkově však výdaje na nákup nových i ojetých automobilů klesly o 15 procent. Důvodem je vysoká inflace, a proto jsou peníze alokovány na zásadnější výdaje.

Zdroj: redakce, europe.autonews.com