Sankce proti Rusku by mohly zasáhnout evropský automobilový průmysl. Cílem jsou hlavně Francouzi

Přidat na Seznam.cz

Rusko-ukrajinský konflikt se stupňuje. Je možné, že se USA a Evropa pokusí zastavit Vladimira Putina pomocí hospodářských sankcí. To by mohlo nepřímo zasáhnout evropský automobilový průmysl, píše web Spark Chronicles.

V Rusku působí mnoho evropských značek. Nemluvíme pouze o prodeji, ale také o výrobě automobilů. Renault má například velký podíl ve společnosti AvtoVAZ a několik továren na východě a Rusko je druhým největším trhem značky. Na seznamu společností ohrožených důsledky konfliktu jsou také Stellantis, Volkswagen, Ford, Mercedes a BMW.

Prozatím není jasné, jakou konkrétní podobu budou mít sankce oznámené aliancí. Příklad Íránu po krachu jaderné dohody v roce 2018 však ukazuje, že taková rozhodnutí mohou mít vážné důsledky. Tehdejší sankce totiž donutily společnosti PSA a Renault uzavřít továrny, což přineslo tomuto odvětví obrovské ztráty.

O tom, zda tomu bude podobně i v Rusku, se pravděpodobně rozhodne v nadcházejících měsících. Výrobci zatím zachovávají klid. Generální ředitel Renaultu Luca de Meo přiznává, že pozorně sleduje vývoj. Finanční ředitelka Renaultu Clotilde Delbosová mezitím uvedla, že situace se zdá být prozatím bezpečná.

To však nic nemění na tom, že ruský AvtoVAZ, který je kapitálově propojen s Renaultem, hledá alternativní dodavatele mikročipů pro případ, že by americké sankce omezily dodávky do Moskvy. To přiznal i sám Nicolas Maure, generální ředitel společnosti AvtoVAZ.

Renault není jediným výrobcem, který nepřímo trpí sankcemi. Volkswagen a Stellantis mají své továrny také v Kaluze, 180 km od Moskvy, a jejich zástupci uvedli, že situaci pečlivě sledují a v této fázi se odmítají dále vyjadřovat.

Mezi další výrobce působící v Rusku patří Mercedes, BMW a Ford. Mercedes poblíž Moskvy vyrábí svá SUV a třídu E, BMW má montážní závod v Kaliningradu a Ford, který se v roce 2019 stáhl z ruského trhu, stále vyrábí dodávková vozidla prostřednictvím společnosti Sollers.

Případné sankce by se mohly dotknout zájmů všech výše uvedených aktérů. Zatím je však předčasné hovořit o konkrétních důsledcích pro automobilový průmysl. Vše závisí na tom, jakým směrem se konflikt bude vyvíjet.

Zdroj: sparkchronicles.com