S plug-in hybridem do centra s vybitou baterií? Máte smůlu, auto zastaví. I to je Euro 7

Přidat na Seznam.cz

Nová emisní norma Euro 7 nebude k výrobcům zdaleka tak benevolentní (kvůli přechodu na elektromobily), jak se zdálo, když do médií začaly s předstihem prosakovat informace o její možné podobě. Ve skutečnosti budou muset výrobci automobilů a samozřejmě i zákazníci za nezbytné úpravy zaplatit o stovky eur více, ale pohroma pro osobní automobilovou dopravu tím zdaleka nekončí. Bruselští úředníci vymysleli neuvěřitelné věci, nad kterými by Orwell kroutil hlavou.

Kromě toho budou muset výrobci automobilů podle nových pravidel aktualizovat diagnostické systémy v jednotlivých modelech, aby mohli hlásit veškeré změny a závady na motoru, které by mohly zvýšit emise, jak uvádí server Autocar. Co to znamená v praxi?

Úpravy motorů u nových vozů v podstatě končí

Od 1. července 2025, kdy vstoupí v platnost nové předpisy EU7, čipování i úpravy motorů, jak je znáte, v podstatě skončí. Tuningové společnosti v drtivé většině případů upravují pohonné jednotky tak, aby měly o něco vyšší výkon, ale tím také zvyšují emise, ať už NOx nebo CO2, protože zvyšují spotřebu. Nová norma oficiálně umožňuje tyto změny prořezat v rozpočtu.

Ještě neuvěřitelnější je zavedení tzv. geofencingu, tedy virtuálního perimetru nastaveného podle vnitřního města nebo jiné obydlené oblasti.

Tato novinka bude spadat do třídy Euro 7G, která je určena pro všechny nové plug-in hybridy, a zajistí, že se vůz automaticky přepne do elektrického režimu, když například překročíte hranice města.

5 km a konec

Zapomněli jste před jízdou nabít přídavný akumulátor? To je váš problém. V takových případech vás vůz nejprve upozorní, abyste vyhledali nabíječku. Na to budete mít přesně pět kilometrů. Pokud se vám to nepodaří, máte smůlu. Software jednoduše zastaví vaše vozidlo. Snížíte místní emise o nulu nula nula nula, ale budete mít problém dostat rodící ženu nebo příbuzného s infarktem do nemocnice.

To není vtip. Evropská lobbistická a nátlaková organizace Transport & Environment se dokonce domnívá, že norma Euro 7 není dostatečně přísná, a tvrdí, že návrh nové normy je tak slabý, že by se k němu nakonec přiklonil i samotný automobilový průmysl.

Zdroj: autocar.co.uk, redakce