Rusům docházejí základní součástky. Číňané již přebírají jejich trh

Přidat na Seznam.cz

Ruský automobilový průmysl ukázal, jak tvrdě sankce zasáhly ekonomiku. Nyní vidíte, jak se Federace „zvedá z kolen“. Zde je uvedeno, kdo je vlastně zodpovědný za výrobu automobilů s výbavou, jako je jednoduchá klimatizace.

Přibližně 400 000 vozů. Tolik chce ruský AvtoVAZ (výrobce modelu Lada) vyrobit v roce 2023. To jsou odvážná prohlášení vzhledem k tomu, že se letos prodalo přibližně 160 000 vozidel, což je o 50 % méně než v roce 2021. Záleží však i na dalším faktoru. Ani letos neměla Lada konkurenci v podobě západních vozů, takže například model Granta zaznamenal oproti listopadu 2021 nárůst prodejů o 80 procent.

Maxim Sokolov, šéf společnosti AvtoVAZ, potvrdil, že na výrobních linkách například modelu Niva, který je dobře známý i v Česku, pracuje 1100 lidí. Rozšiřuje se také závod v Togliatti, který pamatuje ještě licenci Fiatu 124 z 60. let. Továrny již existují, ale elektronika stále chybí: ačkoli vozy již mají rádia nebo airbagy, systém ABS (protiblokovací systém brzd, v Evropě povinný od roku 2004) bude v nabídce až příští rok.

Navíc se elektronická kontrola trakce (ESP) spolu s automatickou převodovkou vrátí do nabídky až v roce 2024. V rozhovoru pro Forbs Sokolov hovoří o jednání o společné montáži vozů třídy C a D „s partnery ze spřátelených zemí“.

Pohled na jinou ruskou značku, Moskvič, tuto situaci osvětluje. Z opuštěných továren Renaultu (které se prodávaly za jeden rubl!) pochází zcela nový Model 3, což je hatchback s koly z lehkých slitin nebo LED světly. Ve skutečnosti se jedná o čínský Sehol X4 (známý také jako JAC JS4), ačkoli šéf továrny to nechce komentovat.

Tím to nekončí! Gubernátor Kaliningradské oblasti potvrdil, že místní závod Avtotor (dříve montoval například BMW) začal vyrábět čínské automobily. Nechtěl však prozradit jména tří partnerů, jejichž cílem je prozatím vyrobit kolem 100 000 kusů.

Představivost podněcuje i další skutečnost. Z 60 výrobců, kteří působili před ruskou agresí proti Ukrajině, je dnes na Ukrajině aktivních pouze 14 společností. Tři z nich jsou ruské, ostatní jsou čínské společnosti. V současné době tvoří 30 % prodejů na ruském trhu automobily z Říše středu a tento poměr se bude dále zvyšovat. Kromě toho obchodníci dovážejí automobily sami, protože nepodléhají sankcím.

I když je ruský trh v lepší kondici než v polovině roku, neznamená to návrat k normálu. Jak informoval server Deutsche Welle, na internetu lze najít video, v němž se jeden ze zákazníků rozčiluje nad cenou čínského SUV Chery Exeed, které stojí cca 90 000 eur, v přepočtu asi 2 miliony Kč.

Zdroj: redakce, lada.ru