Rusové zahajují výrobu „osekané“ Lady. Chtějí ukázat, že jim na sankcích nezáleží

Přidat na Seznam.cz

Ruská automobilka AvtoVAZ obnoví ve středu 8. června výrobu modelu Lada Granta. Vůz však bude jiný než dříve, protože Rusové jej museli přizpůsobit sankcím uvaleným na jejich zemi po agresi proti Ukrajině, jak píše server AutoNews.

Kdysi populární model Lada Granta se bude opět vyrábět. V závodě v Togliatti stály linky, z nichž model sjel 21. března. Přestože bylo tehdy oficiálně oznámeno, že přerušení výroby potrvá pouze do 25. března, ukázalo se, že nedostatek dovážených komponentů je důležitější než politická prohlášení. Brzy se ukázalo, že není možné obnovit výrobu těch modelů, které již byly navrženy po uzavření aliance s Renaultem. Starší vozy Lada musely projít výraznými změnami.

Automobily, které začnou 8. června sjíždět z výrobní linky AvtoVAZu, nebudou stejné jako ty, které se vyráběly před ruskou invazí na Ukrajinu a uvalením řady sankcí na agresora. Kvůli nedostatku západní elektroniky muselo být omezeno používání moderních technologií.

Motory v současnosti splňují emisní normu Euro 2, protože chybí dovážené komponenty používané v systémech čištění výfukových plynů. Aby bylo možné takové vozy vůbec vyrábět, změnily ruské úřady v květnu předpisy, které dříve vyžadovaly, aby nové vozy splňovaly alespoň normu Euro 5.

Ruské zákony nyní umožňují i výrobu automobilů bez mnoha bezpečnostních systémů. Vozy sjíždějící z výrobní linky tak nebudou muset mít ABS, ESP, airbagy, pyrotechnické předpínače pásů ani navigační systém pro automatické hlášení nehody záchranným složkám. Rusové dostanou auta, jaká byla v showroomech před 20 lety.

Dobrá tvář špatné hry

Obnovení výroby modelu Lada Granta, a to i v této „ořezané“ verzi, má být prvním úspěchem nového vedení závodu AvtoVAZ. V roce 2012 získala většinový podíl v ruské společnosti aliance Renault-Nissan. Francouzi měli se svým ruským partnerem velké plány a na Volze už stihli investovat obrovské částky. Když tedy Rusko napadlo Ukrajinu, situace se velmi zkomplikovala. Francouzská strana se zpočátku snažila pokračovat ve své činnosti, ale mezinárodní tlak přiměl Renault ke změně kurzu. Vyčkávací taktika v polovině května vystřídala prohlášení o úplném stažení z ruského trhu.

To zase přitlačilo Rusy ke zdi. Koneckonců se jedná o největší závod v této části světa pro populární značku v Rusku. Na konci května Rusové oznámili, že novým ředitelem společnosti AvtoVAZ byl jmenován Maksim Sokolov. Bývalý ruský ministr dopravy a člen vládnoucí strany Jednotné Rusko má být pověřen zajištěním kontinuity provozu elektrárny. Jejich většinový podíl byl vložen do rukou ruského vědeckého institutu NAMI za symbolický rubl. Francouzi však budou moci během šesti let znovu získat svůj vliv.

Úkol Maxima Sokolova nebude snadný. Výroba v závodě AvtoVAZ klesla o 78 % ve srovnání s úrovní ve stejném období roku 2021. Hlavním důvodem je samozřejmě nedostatek součástek. „Nové produkty budou vyvíjeny na ruských platformách, s využitím ruských technických kompetencí a s maximálním zapojením ruských dodavatelů komponentů – to je zásadní rozhodnutí,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Ruské federace Denis Manturov.

Moderní automobily jsou dokonce nasyceny vyspělou elektronikou. Pokud sankce zůstanou v platnosti a Rusové je nedostanou od zahraničních partnerů, v blízké budoucnosti jim zůstane jen výroba technicky zastaralých automobilů, které nemají nic společného s moderními standardy.

Zdroj: autonews.com