Rusové vytvořili žebříček svých nejlepších aut všech dob. Tipnete si, která to jsou?

Přidat na Seznam.cz

Dnes nemohou konkurovat vozům Ferrari nebo Rolls Royce, ale v době svého uvedení na trh způsobily revoluci v automobilovém průmyslu. Alespoň podle Rusů.

VAZ-2121 „Niva“, 1977

Jeden z nejúspěšnějších ruských automobilů všech dob se zrodil 5. dubna 1977. Toto SUV bylo vyrobeno speciálně pro potřeby zákazníků na venkově, protože se věřilo, že jeho krátká karoserie a terénní vlastnosti s pohonem 4×4 jsou přesně tím, co země v té době potřebovala.

Ukázalo se, že tento vůz nepotřebovalo jen Rusko. Nová Lada Niva se okamžitě stala i mezinárodní senzací a v zahraničí se prodávala v takovém množství, jako žádný jiný model značky Lada.

Tajemstvím úspěchu je pravděpodobně jednoduchost: vůz je odolný a v případě potřeby se dá snadno opravit; zvládá terén mimo silnice stejně dobře jako městské cesty a naopak – což je vražedná kombinace, které se od té doby jen těžko dosahuje. Není divu, že Lada Niva je v současnosti nejdéle vyráběným SUV, které se stále vyrábí v původní podobě.

Dnes může náhodný pozorovatel spatřit staré i nové vozy Lada Niva prakticky ve všech koutech světa. Vůz se dokonce objevil v několika filmech, například ve filmech „Korsický spis“ a „Mechanik“: Vzkříšení“. Dnes je označován jako „Lada 4×4“.

KamAZ, 1976

„[…] v zaostalé koloniální ekonomice se objevují supermoderní giganti,“ stálo v článku v New York Times z 11. srpna 1977 o továrně postavené Sověty na řece Kama. „Supermodernizovaná“ továrna měla brzy přinést své první ovoce: obří nákladní automobil s kabinou, který měl za několik desetiletí převálcovat mezinárodní svět nákladních automobilů.

V roce 1996 výrobce KamAZ zvítězil v Rallye Dakar a pokračoval v dominanci na této prestižní mezinárodní rallye, když nasbíral celkem 17 vítězství. Nejvíce vítězství, jakých kdy dosáhla jakákoli automobilka.

Dnes KamAZ vyváží své vozy do všech postsovětských zemí, Latinské Ameriky, na Blízký východ a do Afriky.

UAZ-469, 1972

Sovětské noviny publikovaly příležitostné články o tomto automobilu několik let předtím, než byl oficiálně vyroben a uveden na trh. Brzy po zahájení výroby se však tento odolný kabriolet SUV stal základním vozidlem sovětské armády, i když sloužil pouze k přepravě důstojníků.

Terénní vlastnosti vozu byly téměř mystické. Dokázal projet místy, kam by se žádný jiný vůz, západní ani sovětský, nikdy neodvážil.

Od svého prvního úspěchu první model této značky nepřestával ruskou automobilku inspirovat, což vedlo k vydání celé nové řady, která zahrnuje různé modely UAZ, jako jsou moderní UAZ Hunter a Patriot.

Moskvič-412, 1967

Tento vůz byl aktualizovanou a modernizovanou verzí staršího modelu Moskvič-408. Tento malý rodinný vůz měl posílený 1,5litrový motor o výkonu 75 koní podobný motoru BMW „M 115“. Díky tomu se vůz úspěšně účastnil různých rallye na mezinárodní úrovni.

V roce 1971 dva vozy Moskvič-412 obstály ve 24hodinovém vytrvalostním závodě známém jako „24 hodin Spa“, který se konal v Belgii. Vůz také obsadil všechna místa na stupních vítězů v Avon Round Britain Rally 1973 a získal vítězství ve své třídě v South Africa Safari Rally. Úspěchy modelu na závodních tratích se promítly do jeho komerčního úspěchu na mezinárodní úrovni. Vůz se montoval, kromě SSSR, také v Bulharsku a Belgii, kde nesl označení „Rila“, respektive „Scaldia“.

ZIS-5, 1934

Tento legendární nákladní automobil se stal základním vozem Rudé armády během druhé světové války. Vůz se začal sériově vyrábět v roce 1934 a o devět let později významně přispěl k boji proti nacistickému Německu.

Ačkoli je dnes ZIS-5 vnímán jako výrazně sovětský vůz, jeho základem byl Autocar, nákladní automobil americké výroby. Přesto právě v rukou Sovětů splnil tento model svůj historický účel. Nejenže se tento model stal základním nákladním vozem armády, ale byl také dodáván republikánské frakci, která bojovala proti nacionalistům během španělské občanské války. Sovětský svaz dodal španělským bojovníkům více než 2 000 nákladních automobilů.

Zdroj: rbth.com