Rusové chtějí zvýšit maximální povolenou rychlost na dálnicích a řadí se v tomto ohledu hned za Německo

Přidat na Seznam.cz

Na jedné straně máte diktaturu, která je schopna vás bez mrknutí oka poslat na patnáct let do vězení za „nevhodná slova“ a „válečné lži“, na druhé straně i takové státní zřízení dokáže přiznat, že 130 km/h je dnes málo, a posunout rychlost na dálnicích na hranici, o které se nám může jen zdát.

Tím nechci říci, že Rusko je naším vzorem nebo že máme touhu se tam přestěhovat. Pouze se ptáme, zda by nebylo vhodné, abychom přehodnotili zákaz stanovený v dávných dobách pro technicky zcela odlišné vozy.

Webové stránky ruského ekonomického a obchodního kanálu RBC informovaly, že Rusko v roce 2024 zavede vyšší než obvyklou maximální rychlost na hlavní dálnici M-12 z Moskvy do Kazaně, která je v současné době ve výstavbě a která má být postupně prodloužena do Jekatěrinburgu a Čeljabinsku.

Tato trasa bude zpoplatněna, ale zajímavější na ní je, že se na ní maximální rychlost posune ze 130 na 150 kilometrů za hodinu.

„V současné době na tomto úseku probíhají práce, na M-12 pracuje asi 15 000 lidí,“ oznámil před několika dny ruský vicepremiér Marat Chusnullin. Silnice z Moskvy do Kazaně bude otevřena na přelomu let 2023 a 2024, bude dlouhá 830 kilometrů a řidiči budou platit 2,50 rublu (v současnosti 4 centy) za kilometr, takže celý úsek je bude stát asi 850 Kč.

Jak Chusnullin potvrdil v rozhovoru pro RBC, nová dálnice výrazně zkrátí čas ze současných 12 až 13 hodin na plánovaných šest a půl hodiny, ale něco takového by nebylo možné bez zvýšení maximální povolené rychlosti.

„Zatím se jezdí rychlostí 120 až 140 kilometrů za hodinu, ale na některých úsecích bude možné jet až 150 kilometrů za hodinu,“ potvrdil vicepremiér Chusnullin v souvislosti s M-12. Že se nejedná o názor jednoho politika, potvrzují i slova šéfa dopravní policie Michaila Černikova, jak píše server Autonews.

„Je třeba zvýšit rychlost na našich silnicích, které jsou lepší než evropské. Není zde mnoho zatáček ani odboček, jsou to dobré rovné trasy. Proč na nich neposunout rychlost na 150 km/h, když mají oddělené směry a jsou pro to vhodné povětrnostní podmínky,“ řekl nedávno Černikov a dodal: „Zvýší se tím kapacita a řidiči ztratí důvod jezdit agresivně. Pokud můžete jet 130 a v limitu jen 90 km/h, budete se to snažit dohnat na úsecích bez kamer. Proto bude rozumnější dohodnout se s řidiči na zvýšení limitu a bude to i bezpečnější.“

Ještě jednou připomínám, že Rusko za to neobdivujeme. Slova některých jejích úředníků však naznačují, že řidič nemusí být vždy štvanou zvěří a dojnou krávou v jednom, ačkoli zejména dopravní policie má ve zvyku šikanovat řidiče a brát od nich úplatky zcela běžně.

Zdroj: rbc.ru, autonews.ru