Rusové byli ponecháni na holičkách. Továrna nemá co vyrábět

Přidat na Seznam.cz

Na začátku března 2022 se v reakci na útok na Ukrajinu rozhodly úřady Mazdy zastavit vývoz automobilů na ruský trh. Nyní je jasné, že Japonci se z ní zcela stáhnou.

Pokud si Rusové mysleli, že velikost jejich trhu vyváží reakci mezinárodních automobilových společností na zahájení války na Ukrajině, mýlili se ve svých výpočtech. Dalším výrobcem, který se z Ruska definitivně stahuje, je Mazda. Japonská společnost spolu s Hondou byla první z výrobců ze země třešňového květu, která oznámila zastavení dodávek automobilů na ruský trh. Zároveň se zastavily dodávky komponentů pro automobily montované v Rusku.

Předmětem sporu byl závod ve Vladivostoku, který fungoval jako společný podnik. Z poloviny ji ovládala Mazda a z poloviny její ruský partner Sollers. Od března už z výrobních linek nesjelo žádné auto, přičemž továrna byla projektována na výrobu 100 000 vozů ročně. Od jara 2022 se v továrně přestanou vyrábět modely CX-9, CX-6 ani Mazda 6 a nyní je jasné, že se zde v budoucnu nic nezmění.

Podle ruského průmyslového webu Autostat jedná Mazda s akcionáři společnosti Sollers. Jejich tématem je úplné stažení Japonců z podniku. Pro Rusy to bude znamenat technické potíže. Pokud se právě nyní rozmazává perspektiva návratu Japonců do Vladivostoku nejen v blízké, ale vůbec v dohledné budoucnosti, je jasné, že tamní továrna bude čelit problému se získáním produktu, který by mohla vyrábět, a komponentů, které jsou k tomu potřeba. Zejména ty pokročilé.

Záchranou pro ruskou továrnu by mohlo být uzavření partnerství s jiným zahraničním výrobcem. Problémem však je, že v současné politické situaci se k tomu pravděpodobně neodhodlá žádná renomovaná společnost zastupující evropský, americký nebo japonský automobilový svět. Jak uvedl deník Rzeczpospolita v červnu 2022, spekulovalo se o tom, že Sollers naváže spolupráci s čínskou společností Chery, ale nic takového se nestalo.

Zdroj: autostat.ru