Ruská ropa přestala proudit do Česka. Blíží se zvýšení cen? A může být benzín na příděl?

Přidat na Seznam.cz

Ruská ropa přestala jižní větví ropovodu Družba proudit do Česka. Rusové tvrdí, že provozovatel sítě Transněfť platil Ukrajincům za její tranzit ke Slovákům (a také do Maďarska a České republiky), ale kvůli sankcím jim byla platba údajně koncem července vrácena. Náš bezprostřední východní soused, neboli Ukrtransnafta, na situaci zatím nereagoval, takže není jasné, co se skutečně děje, ani jaký to bude mít na nás dopad. Měli bychom začít pro jistotu tankovat, čekat na příděly benzinu a hrozí nám také ještě vyšší ceny pohonných hmot?

Mluvčí Slovnaftu Anton Molnár řekl ČTK, že MOL a Slovnaft zaplatily Ukrajině za tranzit ruské ropy a učinily tak se souhlasem všech zúčastněných stran.

„Ukrajinská přepravní společnost reagovala kladně na návrh společností Slovnaft a MOL platit tranzitní poplatky za přepravu ropy jižní větví ropovodu Družba. Slovnaft již převedl platbu na účet společnosti a očekává, že v nejbližších dnech na základě toho obnoví dodávky ropy. S tímto řešením souhlasila i ruská strana,“ řekl ČTK Anton Molnár.

Bez informací z ukrajinské strany zatím nevíme nic konkrétního, ale odpověď na předchozí otázku zní: Ne. Možná ne. A možná.

Tedy „ne“, v současné době není důvod k panice a zbytečnému tvoření dlouhých front u pump. „Možná ne“, berte to jako lehce pesimistický postoj, protože vždycky může být hůř a v tuto chvíli se nedá nic vyloučit. „A možná“, protože ceny čerpadel pravidelně reagují na změny s větší hysterií, než by měly, takže tato reakce by nás ani trochu nepřekvapila.

Aniž bychom hned obviňovali pumpaře, je třeba dodat, že od 31. července ceny pohonných hmot opět mírně klesly, ale zároveň se tento pokles zastavil. Další vývoj ovlivní až následující události. Pokud se situace uklidní a zásobování bude obnoveno, nic se nestane. Vlastně, něco už se stalo.

Akcie maďarské petrochemické společnosti MOL, jejíž součástí je i Slovnaft, klesly za pět dní o téměř 20 %, z toho za posledních 24 hodin o 14 procentních bodů.

Jejich volatilita, tedy kolísání, je přitom v posledních měsících značná a je třeba připomenout, že maďarská vláda si vyjednala dodávky silně zlevněné ruské ropy přímo v Moskvě a v současnosti z nich má knížecí zisk a dobré vztahy s Putinovým režimem. Je tedy asi na místě se ptát, zda ukrajinská vláda tímto způsobem netrestá Orbána; problém je pouze v tom, že momentálně vyschlá Družba postihuje i Slovensko, které Ukrajině vzorně pomáhá.

Společnost MOL zřejmě ještě nemusela využít své zásoby železa, ale v tuto chvíli by bylo nebezpečné čekat. Proto Maďaři nabídli, že tranzitní poplatek za Transněfť zaplatí ukrajinské společnosti a pak ho budou požadovat po Rusech. Reakci na jejich návrh jsme však zatím nezaznamenali.

Naše vláda ale tvrdí, že počítají ještě s několika dny výpadku, a zároveň tvrdí, že je současná situace nijak neohrožuje. Jejich rafinerie mají zásoby na dvanáct dní a státní hmotné rezervy mají v zásobě ropu na dalších 80 dní, jak uvádí server E15.

Připomínáme, že ropovod Družba začíná v Rusku na východním břehu Volhy a v Bělorusku se rozděluje na dvě větve. Severní vede do Polska a Německa, jižní přes Ukrajinu na Slovensko, do Maďarska a České republiky. Podle dostupných informací tranzit přes severní část funguje normálně, denní dodávky z ruské strany činí přibližně 250 000 barelů.

Zdroj: MOL, redakce, E15.cz