Rozvod motoru Audi 3.0 TDI je šílený. Opravy mohou stát majlant a majitelé o tom ví své

Přidat na Seznam.cz

Pokud hledáte informace o pohonu rozvodů u poměrně oblíbeného motoru Volkswagen 3.0 TDI, určitě narazíte na populární názor v následujícím duchu: „Rozvody v motoru 3.0 V6 TDI vytvořil nějaký úchyl…“. Web Motor test ověřil, zda se skutečně jedná o tak problematický mechanismus, jak se o něm běžně tvrdí. Bohužel nemáme žádné dobré zprávy.

Několik slov o motoru 3.0 TDI

Pokud bychom chtěli hledat toho, kdo je zodpovědný za konstrukci pohonu rozvodů, museli bychom navštívit řady inženýrů Audi. Právě tato společnost navrhla v roce 2003 motor 3.0 TDI s vidlicovým uspořádáním šesti válců a objemem 2967 cm³. Byly využity zkušenosti získané při konstrukci motoru 2.5 TDI, který se ukázal jako problematický díky několika nedostatkům, ale nová konstrukce měla všechny problémy vyřešit.

Blok je vyroben z vysoce kvalitní slitiny a klikový hřídel je kovaný. Není divu, protože maximální točivý moment této jednotky je minimálně 400 Nm a s vývojem rychle překročil 500 Nm a ve druhé generaci z roku 2010 dosáhl 580 Nm.

Jednotka je vybavena piezoelektrickým vstřikováním paliva, vyvažovacími hřídeli a velmi složitou konstrukcí rozvodů Skládá se až ze čtyř řetězců. Jedna pro každou hlavu pohání vačkové hřídele, třetí spojuje obě hlavy a čtvrtá pohání olejové čerpadlo. Jako by to nestačilo, je zde také rozvodový řemen s napínákem a vratnou kladkou.

Proč je to problém?

Neinformovaní lidé by si mohli myslet, že časový pohon realizovaný řetězem, natož čtyřmi, by měl být věčný. Bohužel tomu tak není, a to se netýká pouze tohoto motoru. Časem se řetězy roztáhnou a začnou vydávat hluk. Někdy se napínáky porouchají. A i když se jedná pouze o jeden řetěz, je nejlepší vyměnit celou sadu, protože je téměř jisté, že to nikdy nebylo provedeno.

A tady máme největší problém. Samotná výměna je problematická, a tudíž drahá.

„V servisní dokumentaci je uvedena práce na 15 člověkohodin,“ říká Michal Jurečka, odborník na motory. „Samozřejmě je vždy třeba provést další práce, například ověřit a vyčistit demontované díly. Od hřídele ke vstřikovacímu čerpadlu je ozubený řemen s napínákem a vratnou řemenicí. Musíte tedy přidat další 2 hodiny. Zkušený mechanik vše vymění za 20 hodin. To nám dává 3 celé dny v dílně,“ dodává.

A to znamená asi 17 000 Kč za práci v dobrém servisu. Jen z tohoto důvodu se nevyplatí šetřit na jednom řetězu nebo několika prvcích, abyste se nevrátili do servisu a nezaplatili dalších 17 000 Kč. Když k tomu připočtete sadu kvalitních dílů za 25 000 Kč, vyjde vám účet na cca 40 000 Kč. Už jen kvůli pohonu rozvodů, a přesto, když je auto právě koupené, se vyplatí vyměnit chladicí kapalinu, utěsnit motor, vyměnit olej atd. „Lze předpokládat, že náklady na takovou službu budou činit kolem 50 tisíc Kč,“ říká Michal Jurečka.

„Pane, ale nemůžete to udělat trochu levněji?“

To jistě řekne člověk překvapený, že po koupi Audi A6 musí utratit 1/3 hodnoty vozu za první větší servis. „Uvědomělý majitel takového vozu, který s ním chce jezdit dlouho, se bude snažit nechat ho opravit co nejlépe, aby ho náklady nevyděsily a vyměnil všechny čtyři řetězy. Pokud tento systém řízení motoru při opravě zanedbáme, jsem si jistý, že během krátké doby po výměně například jednoho řetězu mohou být ostatní hlučné a motor bude nutné znovu rozebrat. Postup opravy stanovený výrobcem vozu, zkušenosti mechaniků a prostý selský rozum doporučují vždy vyměnit všechny prvky, které pracují v tomto systému řízení vačkového hřídele,“ radí mechanik Jurečka.

Také podle našeho názoru u takového motoru není prostor pro kompromisy, pokud není cílem č. 2 co nejrychleji prodat. Proto můžete jako kupující počítat s tím, že oprava byla provedena neúplně.

Je možné zkontrolovat výměnu rozvodů v servisu před podpisem kupní smlouvy?

„Celý časový systém je ukryt pod mnoha kryty. Jejich odstranění vyžaduje hodiny práce. Dokonce i kryt na levé straně motoru od vačkového hřídele a na pravé straně agregátu od druhého vačkového hřídele vyžaduje několikahodinovou demontáž, takže o kontrole takového ventilového rozvodu lze bez delší práce hovořit jen těžko,“ říká Michal Jurečka. Existuje však řešení.

„Kontrola je možná poslechem motoru pouhým uchem a stetoskopem a zjištěním, zda je systém hlučný, nechrastí, protože pak to znamená, že řetěz je vytažený, nebo napínáky nefungují správně a při provozu se o sebe třou,“ radí mechanik.

Přesto náš odborník hodnotí motor 3.0 TDI kladně, ale varuje lidi, kteří se v této konstrukci plně neorientují. „Jako zkušený mechanik, který má znalosti v této oblasti, bych tento motor doporučil, ale pouze velmi uvědomělým uživatelům. Radost z jízdy takovým vozem je velmi velká, ale vždy byste si měli být vědomi složité konstrukce této jednotky a vědět, že pokud se něco porouchá, náklady budou obrovské. Nedoporučoval bych ho lidem, kteří mají auto do města a soustředí se pouze na tankování a jízdu,“ vysvětluje Jurečka.

Dva řetězy znamenají méně problémů?

V roce 2010 inženýři Audi mírně přepracovali jednotku 3.0 TDI, zejména její rozvod. Teoreticky byl zjednodušen, protože se místo čtyř řetězů používaly dva. Od té doby jsou vačkové hřídele v obou hlavách poháněny jedním řetězem a druhý pohání olejové čerpadlo. Pouze dva krátké řetězy byly nahrazeny jedním velmi dlouhým s poměrně složitým vedením.

„Změna konstrukce pohonu rozvodů vůbec nezkracuje čas mechaniků. Neuvěřitelně dlouhý horní řetěz, který spojuje dvě ozubená kola vačkových hřídelí, je velmi obtížné správně napnout a správné provedení operace trvá dlouho. Výměna spodního řetězu trvá ještě déle, až 27 hodin. Nebude to tedy levnější operace než u motoru před rokem 2010,“ obává se odborník.

Podle servisní dokumentace je to téměř dvakrát tolik času, takže i přes teoreticky jednodušší konstrukci můžete očekávat vyšší účet za práci.

Auto s motorem 3.0 TDI – koupit či nekoupit?

V první řadě si musíte být vědomi možných výdajů. Rozvodový řetěz není jediným prvkem, který se může v takovém dieselovém motoru poškodit nebo opotřebit. K dispozici je také sací potrubí s klapkami, filtr pevných částic DPF, převodovka apod.

Přeplňování a vstřikování zde necháváme stranou – celkově vzato, pokud si koupíte zanedbaný motor nebo motor s vysokým počtem najetých kilometrů, můžete za opravy utratit tolik, kolik jste zaplatili za celé auto. Ano, je to skutečné.

Mnozí uživatelé se s takovými nepříjemnými situacemi nesetkali a užívají si skvělého výkonu při nízké spotřebě paliva. Podle našeho názoru se při koupi vozu s touto jednotkou vyplatí mít vyhrazeno 60 tisíc Kč, jako tzv. startovací balíček, i kdyby se měl utratit později.

Zdroj: motortest.de