Češi pozor: Od října 2025 si to můžete pálit 150 km/hod v těchto úsecích
Čeští řidiči mají důvod se radovat a trochu i zpozornět. Už brzy si budou moci zkusit legální jízdu rychlostí 150 kilometrů v hodině. Ne na všech silnicích, a ne každý den, ale i tak jde o velký krok vpřed. A to všechno se odehraje na skutečné české dálnici D3.
Kde se bude zrychlovat
Změna se týká úseku mezi Planou nad Lužnicí a exitem Úsilné nedaleko Českých Budějovic. Tento úsek měří přibližně padesát kilometrů a je rovný, moderní a připravený na test vyšší rychlosti.
Tohle bude úplně první kus české dálnice, kde si můžete legálně dupnout na plyn víc, než je dnes běžných sto třicet, a ještě vám za to nikdo nebude mávat plácačkou.
Kdy přesně se rozsvítí zelená, to zatím nikdo neví. Úředníci si to malovali už na září, ale zatím se tu šroubuje, natírá a ladí do posledního šroubku. Jakmile se všechno doladí do české dokonalosti, dálnice otevře brány vyšší rychlosti.

Co ještě zbývá doladit
Na místě už byly provedeny hlavní stavební práce. Zbývá dokončit úpravy krajnic a svodidel, a také nasadit nové proměnné dopravní značky. Ty budou řídit maximální rychlost podle aktuální situace.
Jakmile začne pršet, zahalí se silnice do mlhy, nebo se silnice promění v šnečí závod, systém vám sám přišlápne plyn a vrátí vás na zem k tradičním 130.
Chytré značky dostanou pokyny z centrálního velína a budou hlídat provoz jako ostříž. Jestli bude silnice v klidu a počasí, jak z katalogu, pustí vás vpřed. Jakmile se ale podmínky zhorší, raz dva vás zpomalí.
Pilotní projekt na jeden rok
Zvýšená rychlost bude zatím povolena pouze na zkoušku. Pilotní provoz potrvá minimálně dvanáct měsíců.
Celý tenhle testovací cirkus bude bedlivě sledován. Budou se počítat nehody i to, kolik lidí si vyšší rychlost vůbec troufne využít. Když to dopadne bez karambolů a bez klení, máme šanci si zrychlit i jinde.
Do hry o rychlejší jízdu by se mohly zapojit i další úseky, jako je D1 nebo D11. Ty už teď vypadají, že by zvládly nejen vyšší rychlost, ale možná i přejezd tanku.
Rychleji jen pro připravené
Rychlost 150 kilometrů v hodině není určena pro každé vozidlo. Starší auta, která už při stotřicítce vibrují a hučí jako vysavač v plné síle, by se do experimentu raději zapojovat neměla. Moderní vozy s dobrou výbavou, kvalitními brzdami a zkušeným řidičem, si ale mohou novou rychlost vychutnat.
Zároveň platí, že vyšší rychlost znamená vyšší nároky. Delší brzdná dráha, rychlejší reakce, větší pozornost a také větší zátěž na motor i peněženku. Kdo šlápne na plyn, šlápne i na spotřebu.
Dálnice připravená jako z katalogu
Úsek D3 určený pro testování byl pečlivě připraven. Má nový hladký povrch, jasné dopravní značení, široké krajnice a pevná svodidla. Dálnice navíc postupně směřuje k propojení s rakouskou hranicí. Na rakouské straně ale ještě probíhají stavební práce, takže mezinárodní propojení zatím není dokončeno.

Řidiči pod drobnohledem
Celý projekt je ve skutečnosti zkouškou důvěry mezi státem a motoristy. Úřady říkají řidičům, že jim věří. Že to zvládnou. A teď je na řidičích, aby ukázali, že dokážou jezdit rychle, ale bezpečně. Pokud se začne hromadit počet nehod nebo přestupků, může se celý režim zase zrušit.
Řidiči tedy musí ukázat nejen technickou připravenost, ale i schopnost jezdit ohleduplně. Méně lepení na nárazník, méně nebezpečného předjíždění a více zdravého rozumu. Jestli to zvládneme, máme šanci jezdit svižněji i na dalších místech.
Volba je na vás
Nový režim není povinnost. Pokud někomu vyhovuje klasická stotřicítka, nic se pro něj nemění. Kdo má chuť jet rychleji, může. Ale jen pokud to značka dovolí a podmínky jsou v pořádku.
Každý si může zvolit tempo, které mu vyhovuje. Důležité je dorazit bezpečně. A pokud možno bez pokuty, bez karambolu a bez výmluvy, že to nestihl ubrzdit.
Zdroj: brusselssignal, praguemorning, praguedaily, praguedaily