EU zavádí nová pravidla. Toto je seznam vozidel, která budete moci nově řídit s řidičským průkazem skupiny B
Pokud držíte v ruce řidičák skupiny B a sníte o velkém obytňáku nebo potřebujete v práci řídit pořádnou dodávku, tak zbystřete! Po desetiletích se konečně hýbou ledy a starý známý limit 3,5 tuny se brzy možná stane minulostí.
Evropská unie totiž chystá jednu z největších změn za poslední roky. Nově podle ní budete moct s „béčkem“ řídit vozidla těžká až 4,25 tuny! Není to jen úřednický rozmar, ale reakce na dva obrovské trendy: nástup těžších elektromobilů a nekončící boom karavaningu.
Proč se to vlastně všechno děje?
Jednoduše starý limit zkrátka přestal dávat smysl a stal se brzdou pokroku. Na jedné straně stál obrovský tlak na ekologii a přechod na elektrické dodávky, které jsou ale kvůli bateriím o stovky kilogramů těžší.
Firmy tak stály před absurdní volbou: buď ekologické auto, které nic neuveze, nebo zůstat u nafty. Na druhé straně pak stála silná lobby výrobců a majitelů obytných vozů, kteří po změně volali přes dvacet let.

Argumentovali tím, že moderní bezpečnostní prvky a komfortní výbava dělají auta těžšími a rodiny se tak nevědomky stávají piráty silnic. Nakonec zvítězil zdravý rozum a Brusel uznal, že pravidla se musí přizpůsobit realitě 21. století.
Starý limit zkrátka přestal dávat smysl. Ekologické dodávky jsou kvůli bateriím těžší a moderní obytné vozy jsou tak nacpané výbavou, že po naložení rodiny a pár kol jste často nelegálně za hranou. EU si musela vybrat – buď bude brzdit pokrok a štvát lidi, nebo přizpůsobí pravidla realitě. Naštěstí zvítězil zdravý rozum.
Tak co všechno si konečně budete moct řídit?
Změna se netýká všech aut, ale cílí na tři konkrétní skupiny, které to potřebovaly nejvíc. Největší radost budou mít bezpochyby milovníci cestování, protože si nově budou moct pořídit obytné vozy a karavany až do 4,25 tuny, a to bez ohledu na typ pohonu.
Konečně si tak naloží vše potřebné bez strachu z přetížení a tučných pokut. Další klíčovou skupinou jsou vozidla na „zelený“ pohon, což byl hlavní motor celé změny – hlavně elektrické dodávky, auta na vodík či plyn.

Pro firmy a živnostníky je to skvělá zpráva, protože konečně uvezou nejen těžké baterie, ale i pořádný náklad. A aby byl výčet kompletní, pamatovalo se i na sanitky a speciální vozy, kterým to výrazně zjednoduší logistiku.
Nebude to ale úplně zadarmo
Aby to nebylo tak jednoduché, EU zavedla dva různé přístupy. Podmínky se liší podle toho, jestli sednete do obytňáku, nebo do ekologické dodávky. Pro řidiče obytných vozů bude potřeba prokázat, že to s těžším autem umíte.
Čeká vás buď speciální školení, nebo praktická zkouška, případně kombinace obojího. Přesnou podobu si určí každý stát sám, ale pravděpodobně to bude podobné jako u rozšíření B96 na přívěsy. Po splnění dostanete do řidičáku speciální kód.
Naopak pro řidiče „zelených“ vozidel je to mnohem jednodušší. Žádné další zkoušky ani školení nebudou třeba. Jedinou podmínkou je, že musíte být držitelem řidičáku skupiny B alespoň dva roky.
Tato změna navíc nepřichází sama. Je součástí velkého balíku úprav, kterým chce EU modernizovat pravidla, a hlavně zvýšit bezpečnost na silnicích v rámci své strategie „Vize nula“. Současně se tak peče několik dalších novinek.
Tou nejviditelnější bude zavedení digitálního řidičského průkazu, který budete mít jednoduše v mobilním telefonu a bude platit po celé Unii. Dále se zpřísní pravidla pro začínající řidiče, pro které bude platit zkušební doba s nulovou tolerancí k alkoholu.
V mnoha zemích se také rozšíří možnost řízení od 17 let pod dohledem zkušeného mentora. Zvýšení hmotnostního limitu je tedy jen jedním dílkem do velké skládačky modernější a bezpečnější dopravy v Evropě.
Kdy to začne platit?
Než začnete obvolávat prodejce karavanů. Pamatujte na to, že celý proces bude ještě chvíli trvat. I když se v Bruselu dohodli, teď musí všechny státy, včetně Česka, změnu zapracovat do svých zákonů. Reálně se tak bavíme o horizontu let 2028 až 2029. Do té doby platí stará dobrá hranice 3,5 tuny!
A pozor na jeden velký háček! I když budete mít v ruce „béčkový“ řidičák, auto s hmotností nad 3,5 tuny bude v Česku stále bráno jako „náklaďák“. To s sebou nese dva zásadní důsledky. V prvé řadě budete muset mít v autě mýtnou jednotku a platit za jízdu po dálnicích. A s tím souvisí i druhé omezení – mimo dálnice pro vás bude platit snížený rychlostní limit 80 km/h.
Co to tedy znamená pro vaše plány a peněženku? Především neuspěchat nákup. Pokud dnes pořídíte obytný vůz nad 3,5 tuny, budete si muset dodělat řidičák skupiny C1. Vyplatí se tedy počkat, jak česká vláda nastaví přesné podmínky pro získání nového oprávnění.
Takže ano, přichází skvělá změna, která spoustě lidí uvolní ruce. Ale jako vždy platí, že je dobré znát všechna pravidla a souvislosti, než šlápnete na plyn a vyrazíte za novým dobrodružstvím.
Zdroje: centrum.cz, europeanparlament