Řidičské chyby, kterých se mnoho lidí dopouští. Jsme si jisti, že je děláte taky

Přidat na Seznam.cz

Obáváme se, že někteří z vás po celé ty roky jezdili špatně. Zdaleka však nejste sami. Zde je průvodce, který vás seznámí s nejčastějšími chybami při řízení a poradí vám, jak je napravit.

Nesprávné použití tlačítka recirkulace ventilace

Možná máte mlhavou představu, že se jedná o tlačítko, které stisknete (zde zakroužkované), když se vlečete za starým dieselem, který za sebou chrlí černý kouř. A to by skutečně bylo správné. Ale neměli byste ho používat v zimě po nastoupení do auta, protože odmlžení oken bude trvat mnohem déle.

Ale měli byste ho používat alespoň dočasně v horkých dnech při startování, protože se teplota sníží nejrychleji. A když už jsme u toho, v horkých dnech před prvním rozjezdem spusťte všechna okna, aby se horký vzduch dostal ven z vozu; po několika minutách je zavřete, abyste plně využili výhod klimatizace.

Nepoužívání parkovací brzdy u automatických převodovek

Dokonce ani některé moderní automatické převodovky nezapínají parkovací brzdu automaticky, když zařadíte parkovací režim a vypnete motor. Měli byste ji však vždy zapnout, protože spoléhat se na to, že převodovka zcela odpojí těžký vůz v kopci, ji vystavuje velkému zatížení, bez kterého by se snadno obešla.

Nedodržování odstupu 1 až 2 metry

Pokud zastavujete v provozu za jiným vozem, nechte si vždy odstup přibližně 1 až 2 metry od vozu před vámi. Tím získáte dostatek prostoru k tomu, abyste jej mohli vždy předjet, když náhodou prudce zabrzdí.

Nedupnutí na brzdy, když je to opravdu nutné

Pokud potřebujete rychle zastavit, zabrzděte. Moderní brzdy jsou velmi výkonné a moderní pneumatiky vás také velmi účinně zastaví. Nechte je pracovat; nebojte se, že se zablokují – všechna auta prodávaná od roku 2014 mají standardně protiblokovací systém brzd (ABS) a většina z nich je vybavena také kontrolou stability a automatickým rozdělováním brzdné síly mezi kola, což vám také pomůže.

K mnoha nehodám dochází nejen proto, že řidiči nebrzdí dostatečně včas, ale také nedostatečně intenzivně. Pokud je váš vůz vybaven automatickým nouzovým brzděním, je to ještě lepší, ale nikdy ho nevypínejte.

Nepoužívání pomocných tlačítek na volantu

Původně byla vynalezena z bezpečnostních důvodů, nikoli z důvodu pohodlí. Jakmile si zvyknete měnit jejich prostřednictvím funkce, jako je například stereofonní systém, zajistíte, že budete mnohem méně odvracet zrak od silnice a bude mnohem méně pravděpodobné, že dojde k nehodě.

Nekontrolování pneumatik

Může se to zdát jednoduché, ale je to něco, co se tak snadno ignoruje, a přitom jsou pneumatiky tak důležité. Výrobci pneumatik doporučují jednou měsíčně zkontrolovat hloubku dezénu pneumatik a úroveň tlaku vzduchu.

Přehrávání hlasité hudby

V rádiu se ozve vaše oblíbená píseň, a tak automaticky zesílíte hlasitost. Věděli jste ale, že hlasitá hudba je sice příjemná, ale zároveň má škodlivý vliv na vaši schopnost soustředit se? Prokázal to výzkum provedený na Memorial University v Kanadě, který prokázal přímou souvislost mezi vyšší hlasitostí zvuku a reakčním časem.

Je až neuvěřitelné, že při přehrávání hudby o hlasitosti pouhých 95 decibelů (průměrný reproduktor chytrého telefonu je schopen dosáhnout hlasitosti přes 100 dBA) se reakční doba u všech účastníků zvýšila o 20 %. Hlasitá hudba navíc může maskovat i hluk motoru, což může ztížit odhad rychlosti. Pokud se tedy chystáte na spanilou jízdu po okreskách, nezapomeňte vypnout rádio.

Ignorování skutečnosti, že jste v mrtvém úhlu

Být neustále v mrtvém úhlu jiného řidiče na víceproudé silnici může být nebezpečné. Snažte se co nejdříve ustoupit nebo zrychlit, abyste se odstranili.

Pokud je to nevyhnutelné, například proto, že těsně za vámi nebo před vámi jedou auta, pak je užitečnou radou opřít ruku o klakson (obvykle uprostřed volantu), abyste mohli druhému autu rychle připomenout svou existenci, pokud projeví jakýkoli náznak snahy vjet do vašeho jízdního pruhu.

Zdroj: whatcar.com