Řidiči, těmito chybami zbytečně ničíte svou převodovku

Přidat na Seznam.cz

Automatickou převodovku naleznete v téměř každém novém autě. V Americe je tento typ převodovky běžný, ale v Česku si na něj lidé stále zvykají. Kvůli tomu možná mnoho lidí netuší, jak se k automatické převodovce chovat a nedopatřením ji ničí.

Při výběru vozidla si zákazníci vybírají prvně vzhled a barvu auta. Hned poté přichází na řadu otázka, zda budou chtít manuál nebo automat. U některých vozů není možné si typ převodovky vybírat, protože jej vyrábí jen s jedním. Pokud ale tato možnost je, tak si většina osob volí manuál. Jsou na něj zvyklí a nechtějí nic měnit. Navíc se obávají chyb, kvůli kterým by si mohli automatickou převodovku poškodit.

Řidičské oprávnění na manuální nebo automatickou převodovku

V současnosti je možné si udělat řidičské oprávnění na vozidla typu B s automatickou nebo manuální převodovkou. V momentě, kdy si student zvolí automatickou převodovku, automaticky se obírá o možnost řídit manuál. Musí si tedy koupit vozidlo s automatem a pokud si od někoho bude auto půjčovat, opět to musí být automat. Z tohoto důvodu je výhodnější si udělat řidičské oprávnění na vozidlo s manuálem. Jestliže po dokončení autoškoly a až do konce života budete řídit jen automat, to už je pouze na vás, ale nebudete ničím omezení.

Automatickou převodovku preferují hlavně ženy

I když s tímto typem převodovky může jezdit každý majitel řidičského oprávnění, tak automatickou převodovku preferují hlavně ženy. Z velké části je to kvůli tomu, že řízení takového auta je mnohem pohodlnější. Stačí si do auta sednout, nastartovat, zařadit a jet.

automat
Automatickou převodovku začíná preferovat čím dál více lidí zdroj Shutterstock

Výhody automatické převodovky nepreferuje každý

Lidé v Česku jsou zastánci manuálních převodovek. Někteří zastánci si ale automat ani nevyzkoušeli a už jej odsuzují. Pokud nemáte možnost řídit auto s tímto typem převodovky a ještě jste to nezkusili, měli byste vědět alespoň o výhodách automatické převodovky. Mezi výhody patří jednodušší ovladatelnost auta. Obě ruce můžete mít při jízdě na volantu a nemusíte neustále řadit.

S tím souvisí i komfort při jízdě. Při řízení je potřeba dávat velký pozor, sledovat dopravní značení, ostatní řidiče, cestu a zároveň ovládáte vozidlo. S automatem máte o starost méně.

Automatická převodovka potřebuje o něco více péče než ta manuální

Mezi nevýhody patří určitě to, že auta s tímto typem řazení jsou dražší. I když vydrží mnohem déle než manuály, je nutné pravidelně měnit olej a o převodovku se starat. Ti, kteří chtějí mít kontrolu nad vozidlem, asi na chuť automatu nepřijdou, ale u moderních aut dohání automatické převodovky ty manuální.

Neutrál v automatu raději vynechte

Zařazování neutrálu je oblíbené u řidičů s manuálem při jízdě z kopce nebo při stání na semaforu. U automatu to ale může napáchat více škody než užitku. Tímto způsobem sice ušetříte nějaké palivo u manuálu, ale u automatu můžete převodovku spíše poškodit. Dojde k nesprávnému promazávání a velmi rychlému opotřebení. Jakmile někam pojedete, zařaďte D a poté už si řazení vůbec nevšímejte.

žena v autě
Vyvarujte se chybám kterými ničíte automat zdroj Shutterstock

Nejprve zastavte a až poté zařaďte

I když budete pospíchat, tak na přeřazování si udělejte čas a nikdy neřaďte za jízdy. Stává se, že někteří řidiči couvají, pořádně nezastaví a už řadí D, aby mohli jet dopředu. Tímto krokem poškozujete díly, které vyjdou na pár korun, ale abyste je vyměnili, musí se rozebrat celá převodovka. Oprava tedy vyjde na mnohem více než samotná součástka.

Nebojte se sešlápnout plyn až na podlahu

Předjíždění cyklistů nebo jiného vozidla v provozu je pro majitele aut s automatem noční můrou. Bojí se na plynový pedál šlápnout, aby nepoškodili převodovku. Právě kvůli těmto obavám je pro ně předjíždění obtížné. Automaty se však snaží o co nejnižší spotřebu a tím pádem zařazují nejvyšší převodový stupeň. Jakmile pedál rychle sešlápnete až na podlahu, auto dostane pokyn, podřadí a předjíždění bude mnohem jednodušší.

Zdroje: mechanicaleducation, slashgear, motorandwheels