Řidičák by měl nově stát přes 40 000 Kč. Pokud ho potřebujete, neváhejte
Ceny řidičských průkazů v České republice v posledních letech zažívají výrazný nárůst, což vyvolává řadu otázek. Tento trend se dotýká nejen budoucích řidičů, ale i celého odvětví autoškol.
Řidičský průkaz je dnes pro mnohé z nás nepostradatelným dokladem, který nám otevírá dveře k nezávislosti a možnostem. S ním se pojí nejen touha po svobodě, ale také zodpovědnost za vlastní bezpečnost i bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu. Nároky na celý průběh studia jsou stále vyšší, stejně jako ceny paliv, mzdy a další vedlejší výdaje autoškol. Je tedy více než zřejmé, že i ceny za kurzovné by se měly zvyšovat.
Co obnáší studium autoškoly
Řidičský průkaz skupiny B, tedy ten na osobní automobil, je nejběžnějším typem průkazu. Studium autoškoly však není jen o jízdách – budoucí řidiči musí absolvovat komplexní kurz, který zahrnuje praktickou i teoretickou část.
Podle české legislativy by měl student absolvovat minimálně 28 hodin praktických jízd. Průměrná studijní hodina trvá 45 minut, což znamená, že v reálu stráví student na silnici přibližně 21 hodin. Na zvládnutí tohoto času v praxi však záleží na pokročilosti řidiče. Začátečníci mnohdy potřebují mnohem více hodin, aby získali jistotu a plynulost v řízení.
Teoretická část zahrnuje přibližně 10 hodin výuky pravidel silničního provozu, předpisů a základních principů první pomoci. Tyto lekce jsou klíčové, neboť příprava na provoz je podmíněná bezpečností nejen vlastní, ale také všech ostatních účastníků provozu.
Po absolvování všech požadovaných hodin čeká žáka závěrečná zkouška, která sestává ze tří částí: písemného testu, technického přezkoušení vozidla a praktické zkoušky z jízdy. Právě praktická část bývá pro mnohé nejvíce stresující. Zkušební komisař sleduje nejen technické dovednosti, ale i řidičovu schopnost reagovat na dopravní situace a dodržovat předpisy.
Navíc musí být uchazeč zdravotně způsobilý, což zahrnuje návštěvu lékaře. Pokud žák neuspěje, může zkoušku opakovat, což však znamená další poplatek za opakování zkoušky a případné další jízdní hodiny, čímž se celková cena zvyšuje.
Kolik stojí řidičské průkazy u nás i v zahraničí?
Cena za řidičský průkaz v České republice v posledních letech výrazně vzrostla. Zatímco dříve mohl kurz vyjít na zhruba 15 tisíc korun, dnes je běžná cena v rozmezí 25 až 30 tisíc korun. Tento růst je výsledkem kombinace rostoucích nákladů na provoz autoškol (včetně pohonných hmot, nájmů prostor a odměn instruktorů) a složitějších požadavků na vzdělávání nových řidičů.
Srovnání cen ve světě
- USA – v Americe se ceny řidičských kurzů liší podle jednotlivých států, ale běžně vyjdou mnohem levněji než v České republice. Někde lze kurz absolvovat již za přibližně 200 až 500 dolarů (přibližně 4 600 až 11 500 Kč). Je ale důležité zmínit, že autoškola probíhá ve Státech trochu jinak než u nás.
- Velká Británie – cena kurzu se pohybuje kolem 1 000 liber (zhruba 29 tisíc Kč), což je srovnatelné s cenami v Česku.
- Německo – i zde jsou ceny podobné jako u nás, kurz stojí průměrně 30 tisíc korun, nároky na jeho absolvování jsou ale obvykle ještě vyšší.
Řidičák za 40 tisíc? Pravděpodobně brzká realita
Dlouhodobě se mluví o tom, že cena řidičského průkazu na osobní automobil by měla být mnohem vyšší, než je tomu nyní. Podle zástupců českých autoškol by optimální cena měla být alespoň 40 tisíc korun. Tento názor podkládají hned několika důvody.
- Rostoucí náklady autoškol – inflace a rostoucí ceny všeho, co se k provozu autoškoly váže, od paliva až po pronájmy a mzdy instruktorů, nutí autoškoly zvyšovat ceny.
- Kvalita a bezpečnost – vyšší cena by měla být odrazem kvalitnější a individuálnější výuky. Podle odborníků by měla zahrnovat důkladnější přípravu na různé dopravní situace, což by přispělo k bezpečnějšímu provozu na silnicích.
Budoucí růst cen řidičských kurzů a požadavek na cenu 40 tisíc korun za řidičský průkaz je téma, které vyvolává mezi veřejností mnoho otázek. Náklady autoškol a tlak na vyšší kvalitu výuky však ukazují, že tento nárůst by mohl být prospěšný. Bezpečnější provoz a kvalitněji připravení noví řidiči jsou hlavními argumenty, proč by tato změna mohla být pozitivním krokem nejen pro české autoškoly, ale i pro celou dopravní infrastrukturu.
Zdroje: e15.cz, seznamzpravy.cz, ec.europa.eu