Renault čelí největší transformaci v historii značky
Nový elektrický koncept kultovního Renaultu 5 bude jedním ze zbrusu nových 14 základních vozů, které chce generální ředitel Luca de Meo představit do roku 2025.
Model R5 byl vyroben v letech 1970 až 1993. Nová generace měla zatím internetovou premiéru jako koncepční model. Toto je první tak důležitá premiéra automobilu Renault od 1. července, kdy se prezidentem francouzské společnosti stal Luca de Meo. Změny, které ve společnosti zavádí, nazval „Renaulution“. Protože jsou skutečně revoluční v tom, co chtěl jeho předchůdce Carlos Ghosn. V důsledku toho má být vytvořena zisková společnost, menší, ale kompaktnější ve svém provozu. A bez nafouklých globálních ambicí.
Prozatím se však Luca de Meo zaměřuje na snižování nákladů. V této oblasti již má zkušenosti s Fiatem a španělským Seatem. Tentokrát zvýšil částku, o kterou je chce do roku 2023 snížit, z 500 milionů EUR, o kterých hovořil v létě, na 2,5 miliardy EUR. To by mělo přinést ziskovost až 5% v roce 2023. De Meo předpokládá, že se mu podaří snížit výdaje.
Má v úmyslu vyrábět pouze ziskové modely, takže nabídka bude menší. A je to trvalé. V roce 2025 chce prodat 3,1 milionu automobilů ve srovnání se 4 miliony v roce 2019. V roce 2020 našel Renault kupce pro 2,95 milionu automobilů, tj. o 21 procent méně než rok předtím. Počet podlahových desek, které má francouzská značka používat, se sníží ze současných 6 na 3. Podle De Mea by toto rozhodnutí mělo vést k úspoře 600 milionů eur. Prezident Renaultu oznámil 24 premiér do roku 2025, polovina z nich jsou kompaktní vozy a 10 bude poháněno elektricky. A zamýšlí se zaměřit především na tento pohon, protože výroba elektronických automobilů má být v budoucnu ziskovější než výroba se spalovacími motory. Dacia (která bude nyní samostatnější) a Lada mají být postaveny na stejné podlahové desce místo současných čtyř a karoserie bude 11 místo současných 18. Sportovní značka Alpine dostala čas do roku 2025, aby dosáhla zisku.
Toto ambiciózní hubnutí a zjednodušení v podnikání Renaultu je přesným opakem toho, který prosazuje bývalý generální ředitel Carlos Ghosn, který chtěl vidět značku Renault po celém světě. Před čtyřmi lety představil Ghosn plány na velké rozšíření značky. V roce 2022 dosáhl prodej 5 milionů automobilů. „Renault rostl, byl stále větší a větší, ale zároveň nebyl lepší a lepší. Nyní je naším úkolem řídit podnikání takovým způsobem, aby namísto boje za zvyšování podílu na trhu měli stále větší zisk.“ – řekl Luca de Meo během konferenčního hovoru s novináři, hned po představení nové strategie.
V samotném de Meo založil nový tým s názvem „Mobilize“, jehož úkolem bude získávání finančních prostředků z digitálních služeb, mobility a výroby energie. Toto oddělení bude mít mimořádně obtížný úkol, protože prezident očekává, že v roce 2030 vydělá až 20 procent skupinových výnosů. „Budeme se měnit. Už nebudeme automobilovou společností spolupracující s dodavateli nových technologií, ale technologickou společností spolupracující s automobily.“ – vysvětlil.