Ředíte naftu benzínem aby nezamrzla? Zaděláváte si na pěkný malér

Přidat na Seznam.cz

Drtivá většina řidičů ví, že nafta zamrzá rychleji než benzin. První složky začínají tuhnout kolem minus 10 °C v přechodné verzi třídy D, zimní nafta třídy F má hranici filtrovatelnosti minus 20 °C, zatímco běžný Natural 95 tuhne až kolem minus 40 °C. Jinými slovy, při teplotách pod dvacet stupňů máte problém. Tedy pokud nemáte možnost natankovat arktickou naftu na -32 °C nebo použít jiná aditiva. Co tedy? Ne. Ředění nafty benzínem není nejlepší nápad.

Tato metoda byla skutečně jednou použita a fungovala. Zabránilo to zamrznutí nafty. Je to proto, že při teplotách pod bodem mrazu dochází ke krystalizaci parafínů v naftě, které pak ucpávají palivový filtr a řidší potrubí. Proto bylo zvykem přidávat do nádrže vznětového motoru (s nepřímým vstřikováním) trochu benzinu. Vzhledem k primitivnější konstrukci tento typ elektrocentrál neprotestoval.

V případě moderního motoru to nezkoušejte

Dnes je situace poněkud jiná. Přesněji řečeno, do moderních vznětových agregátů s vysokotlakým přímým vstřikováním benzin jako prevenci proti zamrznutí rozhodně nelijete. Tím se snižuje mazací účinek nafty a může dojít k poškození nejen palivového systému, ale nakonec i celé jednotky. V dnešní době je mnohem snazší vyhnout se zamrznutí nafty.

V zimních měsících stačí natankovat naftu obohacenou o speciální aditiva, která zajistí, že výše zmíněné krystalky parafínu zůstanou příliš malé na to, aby zanášely filtry a bránily nastartování vozu.

Sehnat takové palivo není problém, protože naše čerpací stanice prodávají naftu přizpůsobenou klimatickým podmínkám. Známe letní naftu třídy B, kterou tankujeme u pump od poloviny dubna do konce září. Pak je tu střední třída D, která zvládne teploty do -10 °C, a zimní třída F, která zvládne teploty do -20 °C. Některé společnosti navíc nabízejí prémiová paliva s ochranou až do – 40 °C. Důležité je také nenechávat auto zaparkované s letní naftou v nádrži až do zimy. Mohlo by se vám to vymstít.

Ředění nafty benzínem se rozhodně nedoporučuje. Tento trik fungoval u starých vozů, ale moderním dieselům se nelíbí a nadělá více škody než užitku. Navíc, když máte možnost natankovat v zimních měsících aditivovanou naftu na nižší teploty na kterékoli čerpací stanici, nemusíte ani na vteřinu přemýšlet o doplnění benzinu.

Zdroj: redakce – autorský text, Autonoviny, Wikipedia