Rallye Dakar není jen pro profesionální závodníky, ale také pro amatéry
Rallye Dakar je vytrvalostní rallye, která se jede v terénu na vozidlech s pohonem všech kol. Dakar kombinuje dobrodružství a závod na dlouhou vzdálenost. Jakmile se soutěžící dostanou na trať, musejí následovat off-road trasu přes kontrolní body až do cíle.
Závodníci denně najezdí až 1 000 kilometrů po extrémně náročném terénu, kde jsou defekty a poruchy na denním pořádku. Trasa klade velkou zátěž i na týmy, soutěžící musejí být rychlí, všestranní a v excelentní fyzické kondici. To vše jim pomáhá sledovat trať před sebou a vyhledávat překážky při rychlosti až 170 km/h. Rallye vede přes nejrůznější terény – od písečných dun a skalnatých údolí až po hory a bažiny. Přečtěte si více o tomto slavném závodu.
Rallye Dakar vznikla v sedmdesátkách s původním cílem v Africe
Dobrodružství začalo v roce 1977, kdy se francouzský závodník Thierry Sabine ztratil na motorce v libyjské poušti během rallye Abidjan-Nice. Tento zážitek pro něj nakonec nebyl takové trauma. Naopak, vrátil se do Francie nadšený a chtěl se o svůj zážitek podělit s co nejvíce lidmi.
Sabine proto vymyslel trasu vedoucí z Evropy do Alžíru, přes Agadez a nakonec do Dakaru. Vymyslel dokonce motto, které se stalo jeho inspirací: „Výzva pro ty, kteří jdou. Sen pro ty, kteří zůstávají.“ Od té doby je rallye dobrodružnou událostí otevřenou všem jezdcům.
Na své vizi zapracoval Sabine rychle, první závod se dal do pohybu už na konci roku 1978, kdy se na pařížském Place du Trocadéro sešlo 182 vozidel, aby se vydala na 10 000 kilometrů dlouhou cestu do neznáma s cílem v Dakaru. Mezi 74 průkopníky, kteří dorazili do senegalského hlavního města, byl i Cyril Neveu, který se na motocyklu Yamaha 500 XT zapsal jako první vítěz.
Rallye poté pokračovala každý rok i přes Sabinovu smrt v roce 1986, kdy zahynul při havárii vrtulníku. Organizace se poté ujal jeho otec Gilbert, ale tragická událost vrhla na tento ročník stín.
V 80. a 90. letech rostla popularita rallye a měnila se její trasa. Často zahrnovala různé části Afriky a přinášela nové výzvy. Rok 2008 přinesl zásadní změnu, organizátoři ji poprvé zrušili. Stalo se tak kvůli bezpečnostním hrozbám v Mauritánii a obavám z teroristických aktivit. Tato změna vedla k významné změně v geografii akce. V roce 2009 se Rallye Dakar přesunula do Jižní Ameriky, kde se představila na náročných terénech Argentiny, Chile, Peru a Bolívie. Závodníci zde projížděli Andy, poušť Atacama a rozlehlé solné pláně.
Letos se opět jelo v Saúdské Arábii
V roce 2019 už jen Peru zůstalo hostitelem závodu. Amaury Sport Organisation, která rallye pořádá, doplatila na zhoršující se vztahy s vládami jihoamerických zemí. O rok později se proto soutěž přesunula do Saúdské Arábie. Rozlehlé a rozmanité terény Arabského poloostrova přinesly nové kulisy. První trasa zde měla délku přes 7 500 kilometrů a kombinovala duny, kaňony a horské oblasti.
Letošní Rallye Dakar proběhla v lednu a přivítala 807 soutěžících, aby se v závodních autech, motocyklech, nákladních vozech a čtyřkolkách vydali na 7 700 km dlouhou trasu.

Závod představuje výzvu pro konstruktéry
Náročné podmínky Rallye Dakar vyžadují neustálou péči pro vozidla, aby fungovala na plný výkon. Zde přicházejí na řadu podpůrná vozidla rallye. Tyto silné stroje bývají často přestavěnými závodními vozy z kategorie nákladních automobilů. I přes svou velikost a hmotnost 10 tun jsou tato monstra překvapivě obratná a snadno předjedou průměrné auto na silnici. V prostorném interiéru se nachází až 60 000 náhradních dílů pro všechny případy a mobilní opravárenská zařízení. Díky nim může podpůrný tým efektivně opravit celé závodní auto nebo motorku.
Konstrukce a výroba vozidel vyžaduje značné úsilí, k inovacím dochází v podstatě v reálném čase. Vozy musejí vycházet ze standardů sériových modelů a splňovat přísná technická pravidla. Týmy mají během soutěže omezený přístup k podpůrným vozům. Když se něco pokazí, tým si sám musí najít řešení.
V průběhu let se Rallye Paříž–Dakar vyvinula z okrajové rallye v celosvětově uznávanou motoristickou událost. Její schopnost přilákat účastníky z nejrůznějších prostředí – amatérské dobrodruhy, zkušené profesionály i světově proslulé výrobce – upevnila její reputaci jako vrcholu rallye soutěží. Kultovní vozidla jako Mitsubishi Pajero, Peugeot 205 T16 a Yamaha XT500 se stala legendami a zdolala některé z nejtěžších etap v historii rallye.
Zdroje: www.dakar.com, motorsportjourney.com