Oválná okna v letadle mají své důvody. Zvyšují bezpečnost cestujících a posilují konstrukci letadel
U letadel často řešíme jejich velikost, rychlost, bezpečnost a vnitřní vybavení. Málokdo se však zamyslí nad tvarem oken, která letadla mají. Jejich oválný tvar není pouze estetickou volbou. Kořeny má v historii letectví a v událostech, které se za dobu létání staly.
Při pohledu z okénka letadla jsou lidé často fascinováni tím, jak to na letišti vypadá a funguje. Poté, co letadlo vzlétne, si pasažéři rádi prohlédnou krajinu, nad kterou se zrovna pohybují a kochají se mraky, které mohou výjimečně vidět shora. Už méně lidí se však zabývá tvarem okének letadla, za nímž stojí zásadní událost, která se v historii odehrála. Stala se obrovským odstrašujícím případem a stala se popudem k vyrábění současného oválného tvaru oken.
Proč jsou zaoblená okna lepší?
Pokud jste alespoň jednou viděli letadlo nebo jste v něm letěli, nemohli jste si nevšimnout, že jsou jeho okna zaoblená. Nejsou ani kulatá, ani čtvercová. Mají obdélníkový tvar se zakulacenými rohy. A právě tento design není náhoda. Zaoblená okna jsou totiž bezpečnější, protože dokáží rovnoměrně rozložit velký tlak, kterému jsou ve vzduchu vystavena. Pravděpodobnost, že by taková okna praskla, se snižuje na minimum, jelikož zaoblené tvary jsou pevnější a lépe odolávají nejrůznějším způsobům deformace.
A nejen to. Tato okna mají také několik vrstev, které jsou tvořeny akrylem, nikoliv sklem. Díky těmto vrstvám jsou okna chráněna před povětrnostními vlivy, jako je déšť nebo silný vítr. Nelze nezmínit také malou dírku, kterou najdete ve spodní části oken. Říká se jí vypouštěcí otvor, který zajišťuje vyrovnání tlaku na palubě tím, že umožňuje procházení vzduchu různými vrstvami oken.
Víme tedy, proč jsou zaoblená okna lepší. Ale z jakého důvodu jsou čtvercová okna v letadlech nevhodná? Inženýři zjistili, že ostré rohy oken v letadlech jsou velmi náchylné k napínání a vyvíjejí velký tlak na kovovou konstrukci letadla. U hranatých oken dochází k ohýbání, kroucení, napínání a je proto mnohem pravděpodobnější, že se v takových oknech objeví praskliny.
Co stojí za vznikem oválných oken v letadle?
V 50. letech 20. století bylo vyrobeno několik letadel De Havilland Comet, v Británii. Letadla začala oficiálně létat v roce 1951, jako jedna z prvních komerčních letadel na světě. Bohužel tento typ letadel velmi brzo čelil sérii katastrof, které proběhly ve vzduchu a jejichž koncem bylo zabití všech 56 cestujících na palubě, včetně posádky.
Letadla se doslova rozpadla ve vzduchu, při samostatných událostech v roce 1953 a 1954. Odborníci zjistili, že právě čtvercová okna měla velký vliv na únavu a následné selhání konstrukce letadla. Při opakovaném použití letadel došlo v oknech k prasklinám, které vznikly pnutím a to vedlo k prasknutí oken a tragédii, která stojí za vznikem oken s oválnými rohy, které se do letadel zasazují dodnes. Nevýhodou letadel bylo také to, že využívalo tryskové motory místo pístového pohonu, proto byla asi o 50 % rychlejší, než jejich předchůdci.
Oválná okna v letadlech umožňují bezpečnější let
Tyto tragické události byly velikým ponaučením a varováním, aby se čtvercová okna do letadel se už nikdy nevyráběla. Oválný tvar oken se stal nejen designovým prvkem, který zvyšuje bezpečnost cestujících, ale také prvkem, který posiluje celkovou konstrukci letadla a je standardem, na který se bohužel přišlo až příliš pozdě, a to poté, co muselo přijít o život přes 50 lidí.
Oválná okna se tak stala volbou všech výrobců letadel a zmíněná historická událost změnila celý letecký průmysl, který se snaží denně chránit životy milionů cestujících. Až tedy znovu poletíte letadlem, vzpomeňte si na to, co se stalo, a buďte vděční, že se v něm dnes můžete cítit o mnoho bezpečněji a komfortněji než tomu bylo v minulosti.
Zdroje: afar.com, science.howstuffworks.com, timesofindia.indiatimes.com, nci.edu