Řadíte neutrál, abyste ušetřili palivo? To je velká chyba

Přidat na Seznam.cz

Podle některých řidičů má volnoběh údajně výrazný vliv na spotřebu paliva. Důvodem jsou návyky získané za volantem starších vozidel. Dnes tohle nedává smysl, píše server Popular Mechanics. Proč?

Přestože se již v autoškole nedoporučuje jezdit na neutrál, někteří řidiči se stále domnívají, že jízda s vyřazenou rychlostí snižuje spotřebu paliva, o čemž jsme již informovali. Tento názor nebyl neopodstatněný, když pod kapotou převládaly karburátory nad elektronickým vstřikováním paliva. Pak dával volnoběh víceméně smysl, dnes už to ale neplatí.

Brzdění motorem je ve skutečnosti mnohem lepší metoda. Tato technika spočívá v tom, že necháte zařazenou rychlost a jednoduše uvolníte plynový pedál. Otáčky klesají a palivo se nedostává do válce. V takovém případě můžete skutečně snížit spotřebu paliva o 1-2 litry v závislosti na velikosti vozu.

Nutkání vyřadit rychlost může být obzvláště silné při jízdě z kopce, ale i zde se objevují nevýhody. Při dlouhodobém používání brzd (např. v horách) se brzdy velmi rychle přehřívají a jejich účinnost klesá.

Jízda na neutrál a jízda na rychlostní stupeň se sešlápnutou spojkou je v praxi totéž. Zvyšujeme, i když symbolicky, opotřebení spojkového systému. A co je možná nejdůležitější: při zařazeném neutrálu nejsme schopni tak rychle reagovat na dopravní situace.

Zdroj: popularmechanics.com