Takto vypadala úplně první Škoda v roce 1926. Kam se na ni hrabe Superb nebo Enyaq. Porovnejte rozdíl sami
Když v roce 1926 sjel z plzeňské linky Škoda první vůz, mnozí v té době ještě netušili, že značka začne psát obrovskou kapitolu evropského automobilového průmyslu. Tím vozidlem byl luxusní automobil Škoda Hispano-Suiza, který byl ve své době považován za technický unikát.
Jak se zrodila první škodovka
Roky 1924-1926 znamenaly pro český automobilový průmysl změnu. Plzeňský závod zakoupil licenci na výrobu modelu Hispano-Suiza a postupně začal vyrábět vozy pod novým logem po spojení s automobilkou Laurin & Klement. Výsledkem byl model vyráběný pod označením Škoda Hispano-Suiza. První kus z této série byl oficiálně předán prezidentu Tomáši G. Masarykovi 10. května 1926 a stal se nejen státním vozem, ale i symbolem technické vyspělosti.
Technicky šlo o velké, pečlivě karosované vozidlo s řadovým šestiválcovým motorem podle licenčního návrhu Hispano-Suiza. Vozy dosahovaly relativně vysokých rychlostí pro svou dobu a nesly prvky převzaté z leteckých motorů – například zdokonalené rozvody a pečlivé dílenské zpracování.
Každý exemplář byl do značné míry individuální a karosérie dodávaly tehdejší karosárny podle přání zákazníka. To dělá tyto vozy fascinujícími pro sběratele a muzea.
Co nabízí dnešní Škoda?
Dnešní Škoda Superb je velký rodinný liftback / kombi, který se soustředí na prostornost, bezpečnost a komfort. Superb je auto navržené pro praktičnost i reprezentaci, s vysokou úrovní pasivní i aktivní bezpečnosti a rozsáhlým zavazadlovým prostorem.
Na opačném konci palety stojí Škoda Enyaq – plně elektrické SUV/kompaktní crossover založené na modulární platformě koncertu Volkswagen pro elektromobily. Nabízí baterie v řadě kapacit, dojezdy podle WLTP v řádu stovek kilometrů, rychlé nabíjení a typicky výkon v rozmezí, který postačí na běžné svezení i dálniční jízdu. Enyaq představuje přechod značky do éry e-mobility.

Porovnání na konkrétních úrovních aneb kde zaostává a kde triumfuje historie
Technologie a výkon
Škoda Hispano-Suiza z roku 1926 byla technickým skvostem své doby. Mechanika stavěla na pevném rámu a řadovém šestiválci, který čerpal inspiraci z leteckého inženýrství. Výkon a konstrukční kvalita byly na svou dobu špičkové, ale vůz postrádal moderní asistenční systémy, elektroniku a přesné řízení.
Oproti tomu dnešní modely jako Superb či Enyaq nabízí motory s přesným elektronickým řízením, turbomotory nebo elektrické pohony s vysokou účinností, stabilizační systémy, ABS či airbagy.
Bezpečnost
Ve dvacátých letech minulého století byla bezpečnost automobilů spíše v plenkách. Škoda Hispano-Suiza neměla bezpečnostní pásy, karoserie neposkytovala žádnou deformační zónu a brzdové systémy byly základní.
Dnešní vozy jsou v tomto ohledu nesrovnatelné – airbagy, elektronické stabilizační systémy a přísné crashtesty znamenají, že posádka má mnohem větší šanci vyváznout z nehody bez újmy.
Pohodlí a praktičnost
V době Tomáše Garrigua Masaryka představovala Hispano-Suiza vrchol luxusu a komfort. Nabízela velká sedadla, bohaté čalounění a reprezentativní kabinu, v níž prezident mohl důstojně cestovat.
Dnešní Superb však posouvá pohodlí na zcela novou úroveň. Klimatizace, vyhřívaná sedadla a obrovský kufr proměňují jízdu v příjemný zážitek. Elektrický Enyaq k tomu přidává možnost nabíjení doma a nižší provozní náklady, což je ideální volba pro řidiče, kteří chtějí jezdit bez emisí z benzínu nebo nafty.
Emise a provozní náklady
Historické motory měly vysokou spotřebu paliva a jejich údržba byla náročná. Výfukové emise tehdejších vozů byly výrazné a nikdo se příliš nezabýval ekologickým dopadem.
Současná auta, zejména elektromobily jako Enyaq, jsou v tomto směru revoluční, protože produkují lokálně nulové emise a mají nižší provozní náklady. Přísné emisní normy splňují i moderní spalovací motory Superbu. Ekologie a hospodárnost jsou dnes jedním z hlavních parametrů, které zákazníci pečlivě sledují.

Proč nostalgie stále vyhrává?
Ptáte se, proč lidé stále obdivují první Škodu, když moderní vozy nabízejí téměř vše? Odpověď je v příběhu a řemesle. První škodovka představuje kus národní historie – reprezentovala státnost, technickou vyspělost a zručnost karosářů i mechaniků. Každý detail vozu nese podpis své doby. Hispano-Suiza je dnes vnímán spíše jako kulturní artefakt než dopravní prostředek. Muzea i sběratelé platí především za autenticitu a příběh, nikoli za výkon motoru či rychlost.
Technicky jsou moderní vozy, jako jsou Superb a Enyaq, jednoznačně efektivnější, bezpečnější a praktičtější. Pokud srovnáváme podle každodenní použitelnosti, bezpečnosti a ekologického dopadu, dnešní modely jasně vítězí. Pokud ale měříme charisma, historickou hodnotu a ruční řemeslné zpracování, Hispano-Suiza zůstává nepřekonatelnou.
Zdroj: automobilrevue.cz, denik.cz