První motor Opel V6 slaví 30 let. Dostala ji vrcholná verze modelu Vectra V6
V dnešní době maloobjemových tříválců pod kapotami crossoverů nebo SUV to zní neuvěřitelně, ale před třiceti lety byl benzinový šestiválec standardním vrcholem nabídky vozů střední třídy. Ta doba je už dávno pryč, ale připomeňme si, že první motor Opel V6 slaví 30 let. Kromě modelu Vectra jej pod kapotu dostaly také modely Calibra a Omega MV6.
Šestiválcové motory se do vozů Opel montovaly již mnohem dříve, ale jednalo se o podélně uložené řadové šestiválce. A přestože se jednalo o velmi vyvážené pohonné jednotky, jejich problémem byly velké prostorové nároky a praktická nemožnost montáže do modelů s příčně uloženým motorem a pohonem předních kol. Pro vrcholnou verzi Vectry A museli konstruktéři připravit zcela nový motor V6. Dostal marketingové označení Ecotec V6 a světu byl poprvé představen na podzim roku 1992, jak uvádí server Auto Evolution.
Reprezentativní V6
Cílem vývoje prvního motoru Opel V6 byly především kompaktní rozměry, které umožnily jeho univerzální použití v řadě modelů. Místo tradičních 60° vaček válců (osmiválce mají obvykle 90°) měly válce nového motoru na litinovém bloku úhel 54° a dvě hliníkové hlavy měly neobvykle úzkou konstrukci, což nakonec pomohlo zúžit motor celkem o 50 mm. Zároveň se jeho délka zmenšila o 48 % (ve srovnání s řadovou koncepcí), takže se do Vectry A vešel příčně i při objemu 2,5 litru.
A přestože se konstruktéři soustředili na jeho vysokou účinnost (kompresní poměr 10,8:1 tuto snahu reprezentuje), stále produkoval velké množství odpadního tepla. Motorový prostor Vectry V6 proto dostal speciální elektrický ventilátor alternátoru, dva chladiče a elektrické vodní čerpadlo, které pracuje i po vypnutí motoru (řešení dnes známé spíše u dochlazování přeplňovaných zážehových motorů). Uvnitř kolovalo 7,5 litru motorového oleje a bylo možné jej provozovat i na 91oktanový benzin.
Designéři připravili novinku také v podélné verzi, která byla určena pro vlajkovou loď Omega MV6. Ten byl poháněn dvěma verzemi takto upraveného motoru – 2.5 V6 a 3.0 V6. Větší třílitr dostal několik zajímavých technologií (zejména upravené sání Multi Ram) a jeho výkon se zvýšil na 155 kW (211 koní). Tento motor se do příčné verze nikdy nedostal.
Zdroj: autoevolution.com, redakce