První evropská země navrhuje zákaz elektromobilů kvůli nedostatku energie

Přidat na Seznam.cz

Švýcarsko má díky vodním elektrárnám jeden z nejekologičtějších zdrojů elektřiny v Evropě, problémem však je, že jejich provoz je v zimě značně omezen. Země tento problém řeší dovozem energie (loni 5,7 TWh), ale Francouzi v současné době opravují své jaderné elektrárny a Němci mají dost vlastních problémů kvůli nepředvídatelné výrobě elektřiny z větru a slunce a nedostatku plynu. Švýcaři proto připravili návrh na zákaz elektromobilů, aby se vyhnuli výpadku.

Jak uvádí německý časopis Focus, nebýt francouzských jaderných elektráren a německých občasných přebytků větrné a světelné energie, Švýcarsko by pravděpodobně zkrachovalo. Jejich energetika je zkrátka v zimě do značné míry závislá na elektřině od sousedů, jenže ti se nyní potýkají s podobnými vlastními starostmi.

Švýcaři proto začali reálně počítat s výpadkem elektřiny, přesněji řečeno vymýšlejí, jak se tomuto scénáři vyhnout, a proto Švýcarská konfederace přišla s oficiálním návrhem nazvaným „Nařízení o omezení a zákazu dodávek elektřiny“, které lze přijmout v rámci čtyř stupňů eskalace nedostatku elektřiny. A majitelé elektromobilů z toho nebudou mít radost.

Nový návrh se zabývá úsporami komplexně, takže v něm najdete ustanovení, že pračky nesmějí prát při teplotě vyšší než 40 stupňů Celsia, chladničky nesmějí chladit pod 6 stupňů a většinu vymožeností, jako jsou sauny a parní lázně, lze v omezené míře používat pouze ve vlastním domě.

Kromě rozsáhlých pravidel upravujících používání elektrických zařízení v komerčním i soukromém sektoru zahrnuje seznam zákazů také položky týkající se motorové dopravy. Na dálnicích má být maximální rychlost snížena ze 120 na 100 kilometrů za hodinu a v dodatku se rovněž uvádí, že „soukromé používání elektromobilů je povoleno pouze pro nezbytně nutné cesty, například za prací, na nákup, k lékaři nebo k soudnímu jednání“.

Pouze 0,4 % celkové spotřeby energie může vést k zákazu jízdy elektromobilů

Kontroly budou provádět jednotlivé kantony a podle švýcarských médií se toto nařízení dotkne přibližně 110 000 automobilů a samozřejmě i jejich majitelů. Časopis Focus poukazuje na to, že zavedení takového zákazu by mělo fatální důsledky pro rozšíření elektromobility, která je ve Švýcarsku, stejně jako v jiných evropských zemích, politicky podporována, a ptá se: „Kdo si ještě koupí elektromobil, když bude muset počítat s tím, že s ním nebude moci jezdit podle svých představ, zejména v zimě?“

Přestože plány ujišťují, že zákaz bude platit až od třetího ze čtyř stupňů, jedná se již o poměrně jasné doporučení švýcarské vlády, aby se elektromobily kupovaly pouze jako druhé auto do rodiny, pokud vůbec.

Podle švýcarského sdružení dovozců automobilů, se potřeba elektrické energie pro bateriové vozy podílí na celkové spotřebě v této zemi pouhými 0,4 %, ale to už je zřejmě dost na to, aby švýcarská vláda přistoupila k tak drastickým omezením. Je také vhodné se zeptat, jak se na daný zákaz dívají všichni ti, kteří tvrdí, že elektřiny pro elektromobily máme stále dost, jak píše server SupercarBlondie.

Pokud se bude síť zatěžovat rychleji, než ji dokážeme vybudovat, bude se muset nabíjení elektromobilů provádět způsobem šetrným k síti. To ale znamená, že nabíjení nemusí nutně probíhat v okamžiku, kdy to řidič potřebuje, ale až když je k dispozici dostatek energie.

Zdroj: redakce, focus.de, supercarblondie.com