První čtyřtaktní Trabant měl mít motor z vozu Škoda 1000 MB. Nakonec zvítězil Volkswagen
První čtyřtaktní Trabant byl již v médiích probírán snad ze všech stran. Je všeobecně známo, že přišla pozdě a po pádu Berlínské zdi o ni nebyl téměř žádný zájem. A přestože se jednalo o technicky řádně upravený vůz, původní tvary narušily jeho vazbu. Méně se však ví, že první čtyřtaktní Trabant měl pod kapotou čtyřválec z modelu Škoda 1000 MB. Nakonec se však začal vyrábět s motorem z vozu VW Polo.
Trabanty byly kdysi velmi oblíbenými jednoduchými automobily nejen v samotné NDR (Německé demokratické republice), ale také v tehdejším Československu. Byly prostorné (zejména verze Universal kombi), spolehlivé, a přestože za sebou zanechávaly charakteristický zápach spáleného benzinu a oleje, byly běžně k vidění i na slovenských silnicích. Už tehdy však bylo automobilce jasné, že dvoutaktní motor je její nejslabší stránkou. Skutečnost, že Trabant dostal čtyřtaktní agregát až na konci své kariéry, je tedy spíše odrazem neschopnosti a neochoty tehdejšího politického režimu cokoli modernizovat než ukázkou konstrukčních schopností východoněmeckého automobilového průmyslu. Naopak, byla to velmi pokroková automobilka, která měla tu smůlu, že patřila do tzv. východního bloku, jak píše server Gauk Motors.
Není bez zajímavosti, že myšlenku nahradit dvoutaktní motor čtyřtaktním motorem s čistšími emisemi vyslovila německá automobilka již v roce 1965. Ve Zwickau dokonce postavili prototyp s označením P 603 a pod přední kapotu příčně umístili hliníkový čtyřválec ze Škody 1000 MB. To překvapilo i zástupce mladoboleslavské automobilky. O dostatečnou výrobní kapacitu svých motorů se však bát nemuseli, P 603 se stejně do sériové výroby nedostal a Trabanty dostávaly dvoutakty téměř až do konce výroby.
Teprve když Volkswagen prorazil
O obratu v konstrukčním myšlení ve Zwickau bylo definitivně rozhodnuto až v polovině roku 1983, kdy přišel požadavek politického vedení na zvýšení výrobní kapacity, výstavbu nového výrobního závodu a modernizaci modelu Trabant 601. V březnu 1984 dostala firma zelenou k nákupu licence na výrobu čtyřdobých motorů od koncernu VW a k přesunu repasované výrobní linky do závodu na výrobu motorů v Karl-Marx-Stadtu (dnešní Chemintz). Jak tomu však v bývalém východním bloku často bývalo, v celém projektu se vyskytly problémy a zpoždění, a tak se výrobní linky do NDR dostaly až koncem srpna 1988.
Jednalo se o technologické linky pro výrobu motoru 1.1 OHC EA111, který VW do té doby používal ve svých modelech. Není bez zajímavosti, že ve flotile zkušebních prototypů jezdily také dva Trabanty vybavené výkonnějšími motory 1.3 OHC určenými pro Wartburgy. Aby se nový motor pod kapotu vůbec vešel, musel být skelet sériových Trabantů výrazně přepracován. Byl namontován napříč, byl o 60 kg těžší než předchozí dvouválec a potřeboval prostor pro vodní chladič a příslušenství. Trabant 1.1 tak dostal vpředu zavěšení se vzpěrami MacPherson a jeho jízdní vlastnosti byly výrazně lepší než u jeho předchůdce.
Zdroj: gaukmotors.co.uk