Proklínaný i milovaný Start-stop systém. Pomáhá nebo škodí?

Přidat na Seznam.cz

Systém start-stop nebo vypínání motoru na křižovatkách a při stání je známý již více než 10 let. Jaké jsou zkušenosti s jeho používáním?

Výrobci vozidel již léta prezentují systém start-stop jako výhodný pro uživatele i životní prostředí, píše server Autocar. Tyto systémy snižují spotřebu paliva a emise – nejen CO2, ale i dalších složek výfukových plynů, protože při stání vozidla systém vypíná motor. To platí zejména pro městský provoz a provoz kurýrních vozidel.

Více než desetileté zkušenosti se systémem start-stop však odhalují a potvrzují i jeho stinné stránky. Jiná se zejména o nadměrné opotřebení pohyblivých součástí motoru, protože počet startů exponenciálně roste, dále zvýšené opotřebení součástí elektroinstalace, mezi které patří především startér a akumulátor. Značná část odborníků se netají tím, že tento systém ve skutečnosti způsobuje více škody než užitku.

Je z ekologického a ekonomického hlediska pro podniky efektivnější platit průběžně o něco více za vyšší spotřebu paliva, nebo platit za častější výměnu dražších baterií a opravy startéru nebo jiných částí vozidla? Navíc, jak správně předpokládáte, systém se reálně podepisuje i na vyšší pořizovací ceně vozidel.

Jak to funguje?

Systém start-stop prošel vývojem. Zatímco zpočátku se k nastartování motoru používal klasický startér, dnes se stále častěji používá přímý alternátor s vestavěným startérem. Změnil se také čas vypnutí. Původně se motor vypínal až po úplném zastavení vozidla, dnešní systémy se vypínají ještě před úplným zastavením vozidla.

U manuálních převodovek se motor obvykle vypne po uvolnění spojkového pedálu a motor se spustí po sešlápnutí spojky a opětovném zařazení rychlostního stupně. U automatických převodovek systém sleduje rychlost vozidla a tlak na brzdový pedál při vypnutém motoru a po uvolnění brzdového pedálu se znovu spustí. Elektronika stále častěji vypíná motor při nízkých rychlostech a nyní jsou pokročilé systémy start-stop propojeny také s předními senzory, takže pokud se auto před vámi pohne, elektronika spustí motor ještě před sešlápnutím spojky nebo sešlápnutím plynového pedálu. To urychluje provoz.

Někteří výrobci nabízejí systém start-stop, který automaticky spustí motor při otevření dveří. Považuji to za nevyužití potenciálu systému z hlediska efektivity, protože zatímco kurýr předává zásilku, motor běží zcela zbytečně. Jiné systémy jsou takové, že při otevření dveří jednoduše deaktivují systém a po předání zásilky musí kurýr znovu nastartovat motor klíčkem v zapalování nebo startovacím tlačítkem.

Z pohledu kurýra je nejlepší systém, který vypne motor při zastavení vozidla, nechá ho vypnutý při otevření dveří a pak automaticky spustí motor, když kurýr usedne za volant, sešlápne spojku a zařadí pohon.

Jak ho deaktivovat?

Kromě technických problémů uvedených v úvodu má systém start-stop nedostatky i z uživatelského hlediska. Často je velmi akční, což často způsobuje nepříjemné pocity, opožděné rozjíždění z klidu, ale nejčastěji způsobuje zbytečné vypínání motoru, a to i při krátkodobém stání vozu.

Dopravní společnosti chtějí generovat zisk a jednorázové vyšší náklady na opravy je poškozují více než mírně vyšší náklady na spotřebu, které často ani nelze změřit, protože každý řidič má jiný styl jízdy. Když je někdo výrazně nadprůměrný, problém je obvykle někde jinde. Proto řidiči často vypínají systém start-stop. Některé společnosti ji dokonce doporučují svým řidičům.

Mnoho řidičů má tendenci systém deaktivovat. První způsob deaktivace je oficiální, tj. ten, který povoluje výrobce: stisknutí tlačítka. Obvykle se to provádí po každém nastartování vozidla klíčkem nebo startovacím tlačítkem.

Ostatní tři způsoby již představují zásah do vozidla, takže mohou vést ke ztrátě záruky. Prvním způsobem je odstranění softwaru, druhým odpojení kabelu, který má na starosti snímání kapacity baterie, takže v podstatě oklamete řídicí jednotku, aby si myslela, že baterie je nedostatečně napájena a nedovolí vypnutí motoru, a třetím způsobem je instalace emulátoru.

Zdroj: autocar.co.uk