Proč se vyrábí tolik aut pouze v pár odstínech stříbrné nebo šedé barvy?

Přidat na Seznam.cz

Dávejte pozor, když projíždíte kolem jakéhokoli prodejce nových automobilů, a možná vás zarazí jistá stejnost. V posledních dvou desetiletích jsou totiž nejoblíbenějšími barvami automobilů bílá, stříbrná, černá a šedá a 8 z 10 automobilů má jednu z těchto barev, píše server Liveabout.

Na základě autoritativního každoročního průzkumu barevných trendů automobilů byl v roce 2019 jasným globálním vítězem barevného závodu bílá barva, již devátý rok po sobě s 38 % vyrobených vozidel v této barvě, na druhém místě následuje černá s 19 %, šedá s 13 % a stříbrná s 10 %.

Proč jsou si barvy aut tak podobné?

Důvody výběru barev automobilů je těžké určit. Jeden z vedoucích pracovníků v oblasti automobilových barev spekuluje, že stříbrné a šedé odstíny odrážejí naši fascinaci technikou. Je to odstín broušeného chromu na krytu notebooku nebo lesk chytrých telefonů a dalších zařízení.

Zdá se, že stříbrné a šedé odstíny také zdůrazňují hranatý, ostrý design luxusních sportovních vozů. Mohou dokonce propůjčit kapku sportovního vzhledu rodinnému sedanu.

Možná je to také tím, že lidé vnímají auta v neutrálních odstínech jako snadněji čistitelná a méně nápadně špinavá, když jsou zaneřáděná, obvykle špínou právě v šedé barvě, které auto nasbírá v důsledku jízdy.

Změna barevného vkusu

V prvních dobách automobilismu se autům říkalo kočáry bez koní, a přesně tak také vypadaly. Kočáry tažené koni byly obvykle natřeny důstojnou černou barvou. Kvalita barvy byla špatná a majitelé automobilů zjistili, že jejich nová auta rychle vyblednou do chorobně žluté barvy. Nebyl to zrovna vrchol kultivovanosti.

Když společnost Ford Motor Company začala vyrábět ikonický model T, v rozporu s legendou byl k dispozici v různých barvách. Po roce 1913 společnost přešla na zcela černou barvu a vytvořila nový postup lakování automobilů pomocí odolné barvy na bázi asfaltu, která rychle schne.

Počátkem 20. let 20. století se Ford spojil se společností DuPont, která vytvořila vylepšený proces, jenž bylo možné použít k lakování vozidel v jakékoliv barvě duhy. Barva schla místo několika hodin několik dní.

Vliv krize

Krize ve 30. letech 20. století nepřinesla spotřebitelům náladu na zářivé barvy. Podle německé historičky automobilových barev Gundule Tuttové získaly automobily, stejně jako móda, matné zelené a šedé odstíny. Takové zůstaly i v letech krize a v následující světové válce.

S mírovými časy přišel rozmach vozidel v různých barvách, ale trend monotónních vozidel bylo těžké prolomit. Přestože se v následujících letech odstíny trochu zmírnily, záliba v barvách automobilů zcela nezmizela.

Vliv barvy na cenu pojištění

Představa, že pojištění některých barev automobilů je dražší, je mýtus. Pojišťovny se ani neptají, jakou barvu má vaše auto. Vaše červené auto bude dražší pojistit, pokud se jedná o sportovní vůz a pokud se jedná o model, který je nákladnější na opravu.

Sečteno a podtrženo

Barva má relativně malý vliv na hodnotu při dalším prodeji ve srovnání se stavem a stářím vozu. Přesto lidé obecně dávají přednost nákupu vozů bílé, černé, šedé nebo stříbrné barvy. Pokud své vozidlo obarvíte na jasně fialovou barvu, možná budete mít s jeho prodejem větší potíže. Nejlepší je držet se standardní palety.

Zdroj: liveabout.com