Proč se tu neprodávají zajímavá auta? Na vině nemusí být jen rozdílný vkus
Některé druhy automobilů se v Česku shání jen těžko. Na vlastní kůži to poznali ti, kteří sháněli některá sportovní kupé, ale i terénní pick-upy s pořádným motorem. Příčiny tohoto nedostatku však nejsou jen v rozdílném vkusu.
Zdá se vám, že je nabídka vozů v České republice příliš konzervativní a vybočit z řady je těžké. Stojí za tím řada důvodů, přičemž by vás mnohé ani nenapadly. Kromě dlouhého a problematického shánění vysněného vozu na tuzemském trhu si jej naštěstí můžete nechat dovézt.
Prodeje nových aut v Česku
V roce 2024 se v Česku prodalo 231 600 nových osobních automobilů. To je pátý nejlepší výsledek v historii. Zajímavé však je, že Češi mají pátý nejstarší vozový park v EU.
Na základě nakupovaných vozů, se zdá, že se Češi drží spíše osvědčených modelů a značek. Mezi značkami jasně dominuje Škoda Auto, následovaná značkami Hyundai a Toyota.
I přes rostoucí oblibu SUV, nejprodávanějším modelem v Česku zůstává Škoda Octavia. Rok 2024 byl ale také rekordní v prodeji elektromobilů, kterých se prodalo 10 933.
Důvody omezené nabídky zajímavých aut
Proč se tedy některé „zajímavé“ modely, ať už se jedná o sportovní kupé, výkonné sedany, nebo třeba prostorné pick-upy, v Česku oficiálně neprodávají? Důvodů je hned několik.

Tím nejzásadnějším je skutečnost, že jsme vnímáni jako malý trh. Uvedení nového modelu na trh s sebou nese nemalé náklady na homologaci, marketing a distribuci. Pro některé automobilky se proto nemusí vyplatit investovat do prodeje v Česku, pokud by o jejich modely nebyl dostatečný zájem.
Dalším problémem je samozřejmě cena. Češi jsou při nákupu aut obecně citliví na cenu. Studie ukazují, že při výběru ojetého vozu hraje značka pro Čechy jen malou roli, důležitější jsou cena, počet najetých kilometrů a rok výroby. Sportovní vozy, luxusní limuzíny a další „zajímavé“ modely jsou pro mnoho Čechů cenově nedostupné.
Dovoz a prodej automobilů výrazně ovlivňují i emisní normy a daně. V EU platí přísné emisní limity, které se neustále zpřísňují. V roce 2020 se k emisním limitům přidal i limit pro emise CO2, který je stanoven na 95 gramů na kilometr. Překročení tohoto limitu znamená pro automobilky pokutu. Některé modely aut, zejména ty s výkonnými motory, nemusí aktuální emisní limity splňovat, a proto se do ČR nedováží.
Každý model auta, který se v Česku prodává, musí projít homologací. To je proces schvalování, při kterém se ověřuje, zda vozidlo splňuje české technické a bezpečnostní normy. Některé modely aut, zejména ty, které se v Evropě běžně neprodávají, vyžadují specifické homologace pro český trh.
Dovoz ze zahraničí
I přes omezenou nabídku na českém trhu existují možnosti, jak si pořídit zajímavé auto. Jednou z nich je dovoz auta ze zahraničí. Auto ze zahraničí si můžete dovézt sami, nebo využít služeb specializované firmy. Import po vlastní ose je levnější, ale náročnější na čas a administrativu. Specializované firmy se postarají o vše – od výběru a prověření vozu až po jeho dovoz a registraci v ČR.

Hlavní výhodou importu ze zahraničí je větší výběr a často i nižší cena. Nevýhodou je větší administrativa a rizika spojená s nákupem auta v zahraničí. Mezi rizika patří například podvody s ojetinami, stáčení tachometru nebo falšování servisních knížek. Třeba v Německu se tachometry stáčí z jiného důvodu než v ČR, a to kvůli překročení limitu najetých kilometrů v operativním leasingu.
I když se na českém trhu oficiálně neprodává tolik „zajímavých“ aut jako v jiných zemích, existuje mnoho způsobů, jak si takové auto pořídit. Dovoz ze zahraničí nabízí větší výběr a často i nižší ceny, ale vyžaduje důkladnou přípravu a prověření. Nezapomeňte na rizika spojená s nákupem auta v zahraničí a důkladně si prověřte historii a technický stav vozu. Informovanost a pečlivé plánování jsou klíčem k úspěšnému dovozu auta ze zahraničí.
Zdroje: garaz.cz, portalridice, tüvsud, cebia