Proč jsou opotřebované pneumatiky nebezpečné? Nejde pouze o hloubku dezénu, na kterou si musíte dávat pozor

Přidat na Seznam.cz

Česká nátura je už takovou klasikou. Za své peníze chceme získat maximální hodnotu. Pneumatiky také často vyměňujeme, až když nemají prakticky žádný běhoun. To však není vůbec dobrý nápad.

Najděte si někdy na internetu stránky s uživatelskými recenzemi na pneumatiky. Budete překvapeni, že často i pneumatiky s podprůměrným hodnocením v odborných testech mají nadšené recenze uživatelů. Důvod je prostý: vyměnili své staré pneumatiky za nové. Pokud sáhli po nepříliš prémiovém modelu za dobrou cenu, můžeme si jen představovat, co se na jejich autě doposud opotřebovalo. Je tedy jasné, že koupě nových pneumatik znamená výrazné zlepšení jízdních vlastností vozu. Tento efekt by byl ještě větší, kdyby se jednalo o nové prémiové pneumatiky.

Stárnutí a opotřebení

Pneumatiky jsou spotřební materiál a podléhají stárnutí. Deset let staré pneumatiky mohou navenek vypadat jako nové, ale jejich jízdní vlastnosti a přilnavost už nebudou takové, jako když sjely z výrobní linky. Neměli bychom zapomínat, že pneumatika je také skutečně závislá na svých chemických vlastnostech, aby dosáhla dobré přilnavosti k vozovce.

Na mokrém povrchu jsou tyto vlastnosti ještě důležitější. S věkem se však ztrácejí, směs pneumatiky tvrdne, ztrácí pružnost a mění své vlastnosti. Při běžné jízdě si toho nemusíte všimnout, ale jak všichni víme, reakce pneumatiky v kritických situacích je rozhodující, a právě tam se může již značně opotřebovaná pneumatika dostat do problémů. Degradaci pneumatik je obtížné kvantifikovat, ale společnost Continental rozhodně doporučuje vyměnit každou pneumatiku starší 10 let za novou, bez ohledu na stav jejího běhounu.

K opotřebení pneumatik dochází přirozeně samotnou jízdou, ale na rychlost opotřebení má významný vliv také stav vašeho vozu. Vadné tlumiče, vyražené silentbloky a špatné seřízení způsobují mnohem rychlejší opotřebení pneumatik, které může být navíc nerovnoměrné. Dbejte proto na dobrý stav svého vozu a správný tlak v pneumatikách, abyste ochránili svou investici do kvalitních pneumatik.

Rychlá kontrola nestačí

Hloubka dezénu a stav běhounu jsou však stejně důležité faktory. Hloubka dezénu má přímý vliv na schopnost pneumatiky odvádět vodu, a tím předcházet aquaplaningu. Jedná se o jev, kdy se voda dostane mezi pneumatiku a vozovku, pneumatika ztratí veškerý kontakt s vozovkou a změní se takříkajíc ve „vodní lyže“. V tomto okamžiku řidič nemůže a nesmí dělat vůbec nic, jen čekat, až aquaplaning samovolně ustane.

Pokud by se pokusil brzdit nebo točit volantem, hrozí nebezpečí smyku, kdy se pneumatika opět dostane do kontaktu s vozovkou, která by měla jinou rychlost nebo směr než vozidlo. Pokud dojde k aquaplanningu v zatáčce, je smyk často s „hodinami“ prakticky nevyhnutelný. Proto je důležité, aby pneumatiky měly dobrý dezén. U pneumatik s menším zbytkovým dezénem bude k aquaplaningu docházet při nižších rychlostech.

Správnou kontrolu běhounu provede pouze odborník v pneuservisu. Nestačí nahmatat prstem nejbližší kontrolní drážku. Moderní automobily mají kvůli lepší stabilitě vysoký náklon, zejména na zadní nápravě, což však často způsobuje větší opotřebení vnitřní strany pneumatiky. A konečně, zadní pneumatiky, které jsou pro stabilitu vozu klíčové, mohou skončit kontaktem s vozovkou přes nejvíce vyjeté koleje.

Při každé výměně pneumatik proto zkontrolujte hloubku dezénu na několika místech a v případě potřeby je podle návodu k obsluze vozidla a typu pneumatiky otočte (otáčejte pouze pneumatiky se směrovým dezénem zepředu dozadu a naopak). Pokud pneumatiky vydávají podivný zvuk nebo vibrují, může to být známkou toho, že něco není v pořádku. Mohou být například nerovnoměrně opotřebované. V takovém případě doporučujeme návštěvu servisu.

Nebezpečný počet najetých kilometrů

Jízda na starých nebo silně opotřebovaných pneumatikách může být velmi nebezpečná. Zejména na mokrém povrchu se stáří pneumatik projeví naplno. Vůz ztrácí schopnost dobře brzdit, v zatáčkách může být nedotáčivý a při ubrání plynu přetáčivý. Určitě se najdou jedinci, kteří budou tvrdit, že jim stačí pneumatiky s dezénem těsně nad zákonem stanoveným minimem 1,6 mm (pro letní pneumatiky), protože jsou opatrní řidiči a jezdí pomalu. Jde jen o to, že od svých pneumatik požadujeme maximální výkon v kritických situacích, jejichž výskyt nemusíme mít vždy pod kontrolou.

Podle testů společnosti Continental se brzdná dráha pneumatik s dezénem 3 mm prodloužila o 9,5 metru ve srovnání s novými pneumatikami při brzdění z rychlosti 80 km/h na mokré vozovce. U pneumatik s dezénem o hloubce 1,6 mm se však brzdná dráha prodloužila až o 18,6 metru a zbytková rychlost, kdy již vůz jezdil na nových pneumatikách, byla až 44 km/h (44 mph).

Je třeba vzít v úvahu, že jízdu na opotřebovaných pneumatikách s hloubkou dezénu blížící se úrovni zákonné hloubky dezénu (1,6 mm) je třeba výrazně přizpůsobit, protože se zvyšuje okamžik možné kolize. V případě možné kolize se počítá každý kilometr za hodinu, který se vám podařilo snížit brzděním. Vědci z Cardiffské univerzity dokonce tvrdí, že jízda na opotřebovaných pneumatikách je z hlediska brzdné dráhy nebezpečnější než jízda pod vlivem alkoholu.

Nenechávejte proto výměnu pneumatik na poslední chvíli a nebojte se investovat do kvalitních nových pneumatik. Z dlouhodobého hlediska je to nejlevnější pojistka.

Zdroj: redakce, continental.com, dailymail.co.uk