Proč je v motoru více oleje? Co to znamená a jaké je riziko?

Přidat na Seznam.cz

Olej na měrce se může snižovat, ale stejně tak se může zvyšovat. Zde jsou uvedeny nejčastější příčiny zvyšování hladiny motorového oleje a způsoby odstranění závady.

Výměna motorového oleje by měla být jednou z nejdůležitějších, ne-li nejdůležitější pravidelnou údržbou během provozu automobilu. Bez maziva nemá motor možnost správně fungovat. Olej plní řadu základních funkcí, včetně mazání klíčových součástí pohonné jednotky, které spolu nepřetržitě pracují, a prodlužuje tak jejich životnost. Kromě toho přirozeně chladí motor a čistí jej od pravidelného hromadění nečistot, kalů a kovových pilin způsobených třením.

Ne všichni řidiči si uvědomují zásadní význam motorového oleje v motorové jednotce a hladinu oleje jednoduše nekontrolují. K tomu slouží speciální měrka, tj. měrka s barevnou rukojetí. Na jeho konci, v části ponořené do olejové vany, jsou vyznačeny dva rozsahy: MIN (minimum) a MAX (maximum). Správná hladina maziva by se měla nacházet mezi těmito hodnotami, a pokud se blíží minimu (nebo hůře, je pod ním), měla by být okamžitě doplněna.

Experimenty však prokázaly, že motory jsou vůči nízkému obsahu oleje poměrně dobře tolerantní.

Proč se zvyšuje hladina oleje v motoru?

Někdy však může dojít k opačnému procesu, kdy měrka ukazuje příliš vysokou hladinu motorového oleje. Možná jsme při výměně maziva pochybili sami a jednoduše jsme nalili příliš mnoho nového oleje. Pokud jsme to s olejem „nepřehnali“, tj. je ho asi o milimetr více, nemusíme si dělat starosti, protože motor ho „spálí“ sám. Pokud je hladina oleje příliš vysoká, je třeba ji odstranit, např. pomocí injekční stříkačky a hadice, nebo mechanikem, který použije speciální zařízení.

Rozhodně není důvod očekávat, že jízda s příliš vysokou hladinou oleje nebude mít žádné následky. To má za následek zvýšený tlak oleje uvnitř motoru, tj. netěsnost a četné úniky. To však nejsou jediné možné důsledky jízdy s přebytkem oleje.

Někdy je ho na měrce příliš mnoho, protože se zředil s některou z kapalin a ztratil své původní mazací vlastnosti. V důsledku toho se rychleji opotřebovávají styčné součásti a jednotka intenzivněji kouří a nakonec se zadře.

Olej v motoru – závada v chladicím systému

Chladicí kapalina a palivo se obvykle mísí s motorovým olejem. V prvním případě to lze snadno ověřit, protože se stačí podívat na hladinu chladicí kapaliny v expanzní nádržce. Pokud se snížila, zatímco hladina oleje na měrce se zvýšila, je viník zřejmý. Chladicí kapalina se spojuje s olejem netěsnostmi v těsnění hlavy. Tato závada je někdy doprovázena tvorbou tzv. lehkého kalu pod víčkem olejové nádrže, expanzní nádobkou a/nebo na měrce.

K odstranění tohoto jevu je třeba vyměnit těsnění hlavy a hlavu propláchnout. Ještě horší je, pokud se chladicí kapalina dostane do oleje kvůli prasklině v hlavě nebo válci.

Příchod oleje do motoru – vadný filtr pevných částic

K mísení oleje a paliva dochází nejčastěji u vozidel vybavených filtrem pevných částic. Pokud má DPF filtr ideální podmínky pro pravidelné spalování usazených sazí, je vše v pořádku. Při tomto spalování počítač zvýší dávku paliva, čímž se dosáhne vyšší teploty výfukových plynů, které se zbaví nahromaděných škodlivin. Tento proces však vyžaduje určité podmínky, včetně dlouhodobé jízdy při vysokých otáčkách.

Pokud se s vozem jezdí převážně ve městě, proces vypalování DPF se nedokončí a přebytečné přiváděné palivo odtéká do olejové vany. Hladina oleje stoupá a po smíchání s palivem již olej nemá své původní mazací vlastnosti a rychle poškozuje celý motor. Aby k tomu nedošlo, je nutné zajistit, aby se DPF vždy podařilo zcela vypálit. Někdy to vyžaduje zvláštní výlety mimo zastavěnou oblast (nejlépe na rychlostní silnici).

Bez pravidelného vypalování se filtr DPF rychle ucpe. Nedokončení procesu má za následek únik paliva do motorového oleje.

Zdroj: wyborkierowcow.pl