Proč Češi tak milují dieselové vozy? A jsou šetrnější k přírodě víc než benzínová auta?

Přidat na Seznam.cz

Otázka „Proč Češi jezdí v automobilech s dieselovým motorem?“ je jiným způsobem, jak se zeptat „Proč Američané nejezdí v osobních automobilech s dieselovým motorem?“. Proč je Češi milují a nedají na ně dopustit?

Češi a vesměs Evropané jezdí s dieselovými vozy především ze tří důvodů. Za prvé, dieselové motory jsou úspornější, ovšem jen co se týče spotřeby. Nemůžeme počítat náklady na opravu, které převyšují opravu benzínového motoru. To znamená, že dieselové motory mají mnohem lepší spotřebu než jejich benzinové protějšky. Dalším důvodem, proč si Češi zřejmě potrpí na osobní vozidla s dieselovými motory, je skutečnost, že dieselové motory vydrží mnohem déle než benzinové motory, Dieselový motor vydrží dvakrát i třikrát déle než benzinový motor, jak píše server Rentar.

Lepší kilometrový náběh a delší životnost motorů stačí k tomu, aby Čechy přesvědčilo, že dieselové motory jsou lepší než benzinové. Ale navzdory všeobecnému přesvědčení vznětové motory znečišťují životní prostředí méně než motory zážehové. Zejména dieselové motory znečišťují méně než benzinové motory, které vyžadují „prémiový“ benzín.

Proč nemají diesel Američané?

Důvod, proč lidé v USA nemají rádi diesel je skutečnost, že dieselové motory jsou mylně spojovány se znečištěním. Mylně informovaní lidé si často myslí, že dieselové motory produkují více znečištění než benzínová vozidla. Není to pravda. Černý kouř spojovaný s dieselovými motory v minulosti již není problémem. A i v době, kdy dieselové motory produkovaly černý kouř, produkovaly dieselové motory stále méně emisí než benzinové motory.

Dalším důvodem, proč lidé v USA nemají tendenci jezdit s osobními dieselovými motory, bylo to, že – opět v minulosti – dieselové motory byly pomalé, pokud jde o akceleraci. Vznětové motory mají podstatně vyšší točivý moment a výkon při nízkých otáčkách. Tradičně však měly vznětové motory nižší maximální otáčky a mnohem menší rychlost při rozjezdu.

Proč dieselové motory méně znečišťují životní prostředí

Benzínové motory znečišťují méně než motory zážehové, protože nafta má vyšší hustotu paliva než benzín. Hustota paliva je součinem délky a struktury molekul uhlovodíků, které palivo tvoří. Průměrný uhlovodík v benzinu má 5 až 12 atomů uhlíku. Uhlovodíky v motorové naftě – molekuly v naftě, které hoří a spalují a vytvářejí energii – mají v průměru 8 až 21 atomů uhlíku. U paliv na bázi uhlíku platí, že čím větší je počet atomů uhlíku v uhlovodíku, tím větší je jeho hustota, píše server Trusted Choice.

Hustota paliva ve fosilních palivech určuje dvě věci. Za prvé, hustota paliva určuje vzdálenost, kterou motor ujede na jeden litr. A dále hustota paliva určuje, jak velké znečištění spalovací motor způsobí na jeden kilometr.

Znečištění je nejasný a sporný pojem. O tom, co přesně je znečištění, se dá diskutovat. Nejběžnějším měřítkem znečištění, alespoň pokud jde o spalovací motory jsou však emise uhlíku. Se spalovacími motory jsou spojeny dva typy emisí uhlíku: oxid uhličitý (CO2) a oxid uhelnatý (CO). Množství a typy emisí uhlíku, které spalovací motor produkuje, představují jeho uhlíkovou stopu.

Uhlíková stopa vznětového motoru je menší než u benzinového motoru. Například vznětový motor neprodukuje téměř žádný oxid uhelnatý, pouze jeho stopové množství. A za druhé, vznětové motory produkují méně oxidu uhličitého.

Emise oxidu uhličitého na litr a na ujetý kilometr

Zastánci benzínu poukazují na skutečnost, že na jeden litr benzinové motory znečišťují méně než motory naftové. Měření emisí na litr však ignoruje účinnost paliva. Měření emisí fosilního paliva ignoruje dojezd motorů.

To je pravda. Dieselové motory produkují na litr více oxidu uhličitého než benzinové motory. Ale tvrzení, že benzínové motory produkují méně oxidu uhličitého než naftové motory – protože produkují méně na litr- je zavádějící. Diesel produkuje zhruba 22,38 kilogramu CO2 na litr. Benzín produkuje jen asi 19,64 libry. To je rozdíl 13,3 %. Na jeden litr vyprodukuje nafta přibližně o 13 procent více CO2 než benzin.

Dieselové motory jsou o 25 až 35 procent účinnější než benzinové. To znamená, že na jeden kilometr vyprodukují benzínové motory o 12 až 22 procent více CO2 než naftové motory.

Zdroj: trustedchoice.com, rentar.com