Problémy s požáry donutily Chevrolet vyměnit 62 % baterií v modelech Bolt. Bude je to stát cca 41 miliard Kč

Přidat na Seznam.cz

Zatímco Tesla loni vyrobila téměř milion elektromobilů, největší americký koncern General Motors v tomto segmentu zatím tápe a v současné době spíše řeší problémy, které způsobil bateriový Chevrolet Bolt se svou hořlavostí, píše server Motor Illustrated.

Kvůli vadným bateriím již shořely téměř dvě desítky vozů, a společnost je proto nucena postupně vyměňovat celé sady článků. Tato svolávací akce bude stát zhruba dvě miliardy dolarů, ale společnost GM za ni nezaplatí. Korejci mají máslo na hlavě.

Dosud bylo oficiálně potvrzeno 18 případů. Automobilka dokonce zašla tak daleko, že loni varovala majitele těchto vozidel, aby při nabíjení neparkovali v garážích nebo uzavřených prostorách a aby při použití veřejné nabíječky parkovali alespoň 15 metrů od ostatních automobilů, aby v případě požáru nezpůsobili další škody. Kromě toho Chevrolet začátkem loňského roku varoval před nabíjením na plnou kapacitu; řidiči by se měli držet maximálně na 90 procentech.

Zdroje uvádějí, že zatím není zcela jasné, co je vlastně příčinou problému, ale vyšetřovatelé mají v současné době podezření pouze na dvě větší složky. Buď prasklá anoda, nebo poškozený separátor v článcích mezi póly v důsledku nesprávného umístění jednotlivých vrstev.

General Motors byl nucen svolat celou produkci Chevroletu Bolt do servisů v podstatě již dvakrát, ale ani to nepomohlo. Jediným rozumným řešením se ukázala být kompletní výměna baterie, která však není tak rychlá, jak by si majitelé těchto elektromobilů představovali.

Podle nedávno zveřejněné zprávy amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) se Chevrolet sice zavázal vyměnit baterie všech dotčených vozů modelového roku 2017 až 2022, ale zatím se zaměřil spíše na starší vozy vyrobené v letech 2017 až 2019.

GM se zatím podařilo vyměnit 62 % všech starších baterií, přičemž jen za poslední tři měsíce se to týkalo 26 952 vozů. Pokud bude výrobce pokračovat v tomto tempu, mohl by brzy opravit všechny vozy Bolt vyrobené v roce 2019 – týká se to 50 413 vozidel.

Z jiných dokumentů víme, že Chevrolet má stále co dělat s vozy modelových roků 2021 až 2022. To je 52 414 elektromobilů, přičemž výměnu dosud podstoupilo pouze 701 z nich. Náklady na celou operaci se odhadují na 2 miliardy dolarů, z toho 1,9 miliardy dolarů, cca 41 miliard Kč připadne korejské společnosti LG Chem, která GM vadné baterie dodala.

Zdroj: motorillustrated.com