Až kolem vás v roce 2026 projede auto bez řidiče, nelekněte se. V Kalifornii se to již děje delší dobu
Když nedávno Tesla představila autonomní taxi Cybercab, zdálo se to jako sci-fi. Ale v Kalifornii už takové taxíky běžně jezdí a Británie chystá zákony pro auta bez řidiče.
Velká Británie se samořídícími automobily zabývá legislativně již od roku 2016. Bylo jasné, že vývoj nelze zastavit a tato vozidla dříve či později budou brázdit naše silnice.
Je třeba vyřešit více oblastí
Již tehdy britská vláda uvažovala nad základními tématy, které provoz takových aut vnáší do společnosti. Jak to bude s pojištěním aut a řidičů? Budou třeba změny v pravidlech silničního provozu, změny značení? Jak budou fungovat automatizované systémy při parkování na dálku nebo při jízdě na dálnici? V roce 2016 bylo podle ministerstva dopravy nutné zavést také pojištění odpovědnosti řidiče za vozidlo.
Návrh? Zbavit řidiče zodpovědnosti
Na konci loňského roku král Karel III. na parlamentní půdě navrhl novinku, odpovědnost za provoz autonomního vozidla bude mít společnost, která auto provozuje, namísto člověka, který sedí za volantem. Královský souhlas pak v květnu letošního roku získal i celý zákon o automatizovaných vozidlech (AV).
Je zřejmé, že Británie do technologií investovat chce, v květnu získala britská startupová firma vyvíjející technologii umělé inteligence (AI) pro pohon samořiditelných aut finanční dotaci ve výši 1,05 miliardy dolarů (840 milionů liber). Zákon o vpuštění těchto aut na silnice má za cíl také mohutně podpořit tento okruh automobilového průmyslu.
Plné autonomní řízení nebo jízdní asistent?
Rozdíl je třeba také v tom, jestli, jak to má nyní Tesla, automobil nabízí skutečně plně automatické řízení nebo jen „jízdní asistentky“, jejichž činnost musí řidič stále fyzicky kontrolovat.
V Kalifornii v tuto dobu autonomní vozidla existují, můžete si je objednat v rámci provozovaných taxislužeb. V minulosti měla firma ale problém s dočasným odebráním licence, protože odmítala vydat video z autonehody jednoho ze svých prototypů. V San Francisku společnost Waymo provozuje podobnou síť taxíků, s jejichž provozem není problém, pouze v létě řešili problém s hlučností taxíků stahujících se, mimo své jízdy s klienty, na noční parkoviště, kdy na sebe auta hlasitě troubila.
Případ Tesly vyhýbající se omdlelému chodci budí otázky
Nedávno proběhlo v médiích zajímavé video. Na nahrávce je Tesla v autonomním režimu, kdy bleskově zareagovala na muže, který omdlel a spadl do vozovky. V tu chvíli musel její systém řešit dvě hrozí kolize. Muž na vozovce nebo protijedoucí vozidlo. Tesla zvolila náraz do protijedoucího vozidla. Nahrávka vzbudila emoce a diskuze o tom, jestli tímto auto naopak neohrozilo protijedoucího řidiče. Na straně druhé je již z nahrávky zřejmé, že takto rychle by neměl člověk v roli řidiče ani šanci zareagovat.
Kdyby do silničního provozu nezasahovali nepředvídatelní lidé, systém jezdil jen na základě souladu mezi jednotlivými autonomními vozidly, byl by pravděpodobně nejbezpečnější, to je ale čiré sci-fi. Lidský faktor totiž bude v provozu vždy přítomen, ať už v podobě řidičů nebo chodců. U těchto vozů se však eliminuje riziko nehod zaviněných chybou řidiče nebo řízením pod vlivem drog či alkoholu, od čehož si britská vláda slibuje snížení nehodovosti s těžkými následky na silnicích.
Smělé plány do konce roku 2026
Do roku 2026 tedy mohou tyto automobily fungovat stejně jako v Kalifornii. Dle zákona bude ale nutné, aby autonomní auto řídilo spolehlivě nejméně tak jako kompetentní lidský řidič a také aby splňovalo přísné bezpečnostní kontroly. Každý provozovatel autonomních automobilů by musel splnit přísná kritéria, na jejichž základě by poté dostal licenci k provozu. Závazkem je také pečlivé prošetření každé nehody, která se s tímto typem vozidla stane. Čas ukáže, rok 2026 se blíží.
Zdroj: cdr.cz, bbc.com, lawcom.gov.uk, youtube.com