Při jízdě v silném větru je důležité korigovat směr
Deštivé počasí nebo zasněžené silnice už většina řidičů nějak zvládla. Pak je tu ale ještě silný vítr. Ten sice není tolik vidět, ale i tak umí nadělat pořádnou paseku. Často ho lidé podceňují – a přitom může vážně ohrozit bezpečnost na silnici. Stačí pár prudkých poryvů a auto se vychýlí ze směru, zkomplikuje se předjíždění nebo se začnou vysoká vozidla kymácet.
Vítr, který vám může zkřížit plány
Největší hrozbou bývá nárazový vítr. Ten se neptá – udeří najednou a často tam, kde to čekáte nejméně. Typicky na mostech nebo rovných úsecích, kde mu nic nebrání. Auto, které právě vyjíždí z lesa nebo tunelu, dostane najednou plnou dávku bočního tlaku, na kterou může být těžké včas zareagovat. Stejný problém může nastat při předjíždění kamionu – jakmile vyjedete z jeho závětří, může vítr auto strhnout do strany.
Když meteorologové varují před větrem nad 70 km/h, je to signál k opatrnosti. A pokud fouká víc než stovkou, bývá nejlepší vůbec nevyjíždět.
Komu hrozí největší problémy?
Vítr si nejvíc „pochutná“ na vozidlech s větší plochou karoserie – tedy na dodávkách, SUV nebo obytných autech. Stejně tak jsou riziková lehčí auta nebo ta s přívěsem. Stačí silný boční náraz a vůz se snadno rozkýve, obzvlášť pokud řidič nedrží pevně volant nebo není ve střehu.
Ještě než vyrazíte: rychlá kontrola před cestou
Větrné počasí si žádá přípravu. Ideální je začít sledováním předpovědi – pokud hlásí silný vítr nebo vydali výstrahu, stojí za zvážení, jestli je cesta nutná. Obzvlášť pokud řídíte vyšší auto nebo táhnete přívěs.
Když už jedete, snažte se vyhnout mostům, volným plochám nebo lesním úsekům, kde hrozí pády větví nebo rovnou celých stromů. Upravte i samotné auto: zkontrolujte tlak v pneumatikách, protože správně nafouknuté gumy líp drží stopu. A všechno, co by mohlo lítat (např. střešní box nebo volný náklad) radši dobře upevněte nebo rovnou sundejte.
Co dělat, aby vás vítr nerozhodil
Když začne foukat, je potřeba být ve střehu. Tady je pár osvědčených tipů:
- Volant do obou rukou. Poryvy větru přicházejí nečekaně a snadno auto vychýlí. Pevný úchop vám pomůže udržet směr.
- Snižte rychlost. Čím rychleji jedete, tím hůř zvládnete auto ovládat, když se do něj opře vítr.
- Držte si odstup. Větší mezera mezi vámi a ostatními auty, hlavně kamiony a autobusy, je v takovém počasí základ.
- Předjíždění s rozvahou. Jakmile opustíte závětří většího vozu, vítr může s autem trhnout. Buďte připravení.
- Žádné prudké manévry. Ostré zatočení, rychlé brzdění nebo náhlé zrychlení – to všechno může v kombinaci s větrem vést ke smyku.

Nejen za jízdy: i zaparkované auto může dopadnout špatně
Silný vítr je nebezpečný i pro stojící vozidla. Pokud parkujete, vyhněte se těmto místům:
- pod starými stromy nebo větvemi,
- blízko billboardů, lešení nebo zchátralých střech,
- na svazích bez zatažené ruční brzdy – vítr by mohl auto posunout.
Ideálně zaparkujte v garáži nebo někde, kde je auto chráněné. Nezapomeňte zatáhnout ruční brzdu a u manuálu zařadit rychlost (u automatu „P“).
Kdy je lepší zůstat doma?
Někdy není co řešit – prostě se nevyplatí riskovat. Pokud meteorologové hlásí poryvy větru s rychlostí přes 100 km/h, zvažte, jestli opravdu musíte jet. V takovém počasí už nejde jen o špatné řízení – vítr může vyvracet stromy, obracet přívěsy nebo poškodit silnice a značky.
Zvýšená opatrnost platí i pro řidiče obytných vozů a karavanů – jejich konstrukce je na vítr obzvlášť náchylná. A pokud navíc jedete dlouho a cítíte únavu, je možná lepší si odpočinout a vyrazit až za klidnějších podmínek.
Zdroje: Policie ČR, Garáž