Při jakých situacích sešlápnout spojku, kromě samotného řazení?

Přidat na Seznam.cz

Řidič by měl znát pravidla silničního provozu, ale také ovládat základní systémy ve vozidle. Proto vám dnes připomeneme hlavní pravidla spojky. Kdy ji sešlápnout a kdy ne?

Řidiči mají řadu běžných návyků souvisejících se spojkou. A příkladů může být více. Rádi čekají na křižovatkách na změnu světel se zařazeným rychlostním stupněm a se sešlápnutou spojkou. Díky tomu se mohou pohybovat dynamičtěji. Když se blíží ke světelné křižovatce, místo jízdy na rychlostní stupeň se pohybují pomocí spojky. Protože jim kdysi někdo řekl, že je to ekonomičtější. A nakonec rádi jezdí po parkovištích v takzvané „polospojce“, aby se motor při pomalé jízdě nezadrhával. Horší je, když je předávají mladým řidičům, protože se jedná o závažné chyby!

Spojka se rychleji opotřebovává. A to stojí peníze!

Dobře, ale kdy byste vlastně měli sešlápnout spojku? Na tuto otázku existuje jediná odpověď – co nejméně. Při sešlápnutí spojkového pedálu (i jemném) se mechanismus aktivuje a tím se opotřebovává. Čím méně často se pedál sešlapuje, tím více kilometrů lze ujet na jednu spojku. Pokud totiž pedál neovládáte správně, může dojít k poškození mechanismu již po 60 až 100 tisících kilometrech.

Kdy sešlápnout spojku? Tři hlavní pravidla

Už víme, jak spojku nepoužívat. Víme také, že v idealistickém modelu je nejlepší sešlápnout spojkový pedál co nejméně. Co to však znamená v praxi? Řidič by měl dodržovat několik obecných pravidel. Níže vám je všechny připomeneme.

  • Spojka by měla být sešlápnuta pouze v případě, že je nutné změnit převod nebo se rozjet. Ihned po rozjezdu nebo přeřazení je třeba pedál uvolnit!
  • Klíčovým principem fungování je takzvané brzdění motorem. Když se řidič blíží k červenému světlu, měl by uvolnit pedál plynu a nechat převodovku zařazenou. S klesající rychlostí lze snižovat pouze další převodové stupně. Podobné pravidlo platí například při jízdě z kopce.
  • Zastavení se sešlápnutou spojkou není totéž. Zaprvé, auto se spojkou zrychluje – působí na něj setrvačná síla. Za druhé, u rozjetého vozidla dochází k brzdění motorem. A při brzdění motorem je spotřeba paliva přesně nulová!

Nejde jen o to, kdy sešlápnout spojku, ale také kdy ji uvolnit. Jakmile se rozjedete, uvolněte spojku. Během jízdy nedržte nohu na spojkovém pedálu. Mechanismus může fungovat i při mírném tlaku. A při zrychlování ho budete systematicky poškozovat.

Dalším typem situace, kdy by měla být spojka uvolněna, je zastavení. Například zastavení před panelovým domem nebo čekání na zelenou. Sešlápnutí spojky a zařazení rychlostního stupně trvá tak krátkou dobu, že při čekání na pokyn k přeřazení na neutrál určitě nebudete poslední, kdo se rozjede od semaforů.