Přeplněný kufr od auta: Může poškodit zadní nápravu!
Balení na dovolenou, velký nákup nebo stěhování – to jsou chvíle, kdy se kufr auta plní až po střechu. Je lákavé využít každý centimetr prostoru. Ale pozor, přeplněný kufr není jen nepohodlný.
Přeplněný kufr od auta totiž skrývá vážná rizika pro bezpečnou jízdu i pro samotné auto. Pokud přetěžujete vůz, a to nejen v oblast kufru, riskujete pokutu, snížené nebo žádné pojistné plnění, a především vlastní bezpečnost. Podívejte se s námi na to, proč je těžký náklad v kufru nebezpečný.
Jak plný kufr mění jízdu?
Když naložíte kufr, zvláště těžkými věcmi vzadu, měníte tím vyvážení celého auta. Těžiště vozu se posouvá dozadu a často i výše. To má přímý dopad na to, jak se auto chová na silnici. Stává se méně stabilním, hlavně ve vyšších rychlostech nebo při náhlém vyhýbacím manévru.
Projíždění zatáček je s těžkým kufrem obtížnější. Auto hůře drží stopu a může mít tendenci vyjíždět ze zatáčky ven. Zvyšuje se také riziko smyku, obzvlášť když je zadní část hodně zatížená.
Velká váha vzadu navíc mírně nadzvedává přední část vozu. U aut s pohonem předních kol, což je většina běžných osobních aut, to znamená problém. Přední kola mají menší přítlak k silnici, a tedy horší přilnavost. Řízení pak může působit lehčeji, nejistě a méně přesně reaguje.

I rozjezdy mohou být obtížnější a na předjíždění raději zapomeňte. Je to řetězová reakce: špatné rozložení váhy zhorší přilnavost předních kol, což ovlivní řízení a sníží celkovou stabilitu vozu. Důležité je i to, kam těžké věci umístíte. Náklad daleko vzadu působí jako páka a odlehčuje přední nápravu mnohem více, než kdyby byl blíž k sedadlům.
Pozor i na delší brzdnou dráhu
Fyzika je neúprosná. Těžší auto potřebuje delší dráhu a více času k zastavení. Představte si rozdíl mezi zastavením tenisového míčku a bowlingové koule. Brzdná dráha se u přetíženého auta znatelně prodlužuje.
Čím těžší auto je, tím více dostávají brzdy zabrat. To vede k jejich rychlejšímu opotřebení. Navíc roste riziko, že třeba při delší jízdě z kopce se brzdy přehřejí a klesne tak jejich efektivita. To může v krajním případě vést k jejich poškození. Když je vůz těžší, tak brzdy potřebují vyvinout více síly. Tato síla však není zároveň efektivně využita.
Nezničte si zadní nápravu
Podvozek každého automobilu je konstruován tak, aby bezpečně unesl jen určitou hmotnost. Přetěžování zejména v oblasti kufru, extrémně zatěžuje právě zadní nápravu a její komponenty. Přetížení tak způsobuje, že díly jako jsou tlumiče, pružiny, ložiska kol a další se opotřebovávají příliš rychle.
Opakovaná malá nebo jedno velké přetížení může vést i k poškození některých dílů podvozku. Při přetížení kufru auta můžete také slyšet neobvyklé zvuky. Všimnout si, že zadek vozu sedí, níž, než je běžné a pak může být problém i prosté přejetí retardéru.

Přetížený vůz má samozřejmě negativní vliv i na pneumatiky. Rychleji se opotřebovávají a roste riziko jejich přehřátí nebo defektu. Poškození přitom nemusí být okamžité. Často jde o důsledek opakovaných, i menších přetížení, která postupně oslabují materiál.
To, že auto jednou jízdu s těžkým kufrem zvládlo, neznamená, že se nic neděje. Každé přetížení přispívá k budoucím problémům. Kromě bezpečnostních rizik a pokut hrozí i zvýšené výdaje za opravy podvozku, brzd a pneumatik.
Nevidíte dozadu? Riskujete nehodu
Nakládání věcí do kufru vysoko, až po střechu nebo na zadní plato za sedadly, má další nebezpečný důsledek. Omezuje nebo zcela blokuje výhled řidiče dozadu ve zpětném zrcátku. To výrazně snižuje přehled o dění za vozidlem. Přejetí do jiného pruhu, zařazení do provozu nebo reakce na auto jedoucí těsně za vámi se stává mnohem riskantnější.
Nesmíme zapomenout ani na volně položené předměty v kabině nebo v kufru. I obyčejná PET lahev s vodou se při prudkém brzdění nebo nárazu může proměnit v nebezpečný projektil letící vpřed. Síla nárazu takového předmětu je mnohonásobně vyšší než jeho klidová hmotnost a může způsobit vážná zranění posádce.
Kolik můžete naložit?
Jak, můžete auto zatížit, zjistíte jednoduše. Od nejvyšší povolené hmotnosti vozidla, kterou najdete například v TP, odečtěte jeho provozní hmotnost. Pamatujte, že do užitečné hmotnosti se počítá vše, co do prázdného auta přidáte. Tedy hmotnost řidiče, všech spolucestujících, veškerých zavazadel, ale i hmotnost paliva v nádrži nebo dodatečně namontovaného příslušenství, jako je střešní box nebo nosič kol. Právě na váhu posádky se často zapomíná.
Jak je zřejmé, přeplněný kufr auta znamená horší ovladatelnost, delší brzdnou dráhu, riziko poškození podvozku, omezený výhled a potenciální problémy s policií či pojišťovnou. Když tedy budete balit na další cestu, nakládejte vůz s rozumem.
Zdroje: policiecr, autorevue, autosalon