Předjíždění kamionů na dálnici může být přestupkem
Kamion v levém dálničním pruhu je nežádoucí pro rychlejší auta. Jejich řidiči musejí trávit dlouhé sekundy pomalou jízdou, než jedno obří auto konečně předjede druhé a zařadí se zpět do pravého pruhu. Jde také o nebezpečnou praktiku, kterou se stát snaží trestat a omezit. Přesto se však stále děje, i když za ni hrozí přísné tresty.
Kde se nacházejí problematická místa?
Velké množství kamionů jezdí v Brně na křížení dálnic D1 a D2. Téměř 19 000 denně jich řidiči potkají na Pražském okruhu u Slivence, na dálnici D8 u Zdib je to kolem 13 000. I zde by letos měl začít platit zákaz předjíždění kamionů.
Stát chce v první polovině roku 2025 rozšířit tento zákaz od Prahy až do Vyškova a na dalších místech. Například na D11 půjde zhruba o desetikilometrový úsek mezi Jirny a Břístvím. Zákazové značky přibudou i na Mělnicku nebo na jih od Brna. Ministerstvo dopravy vybralo tyto úseky ve spolupráci s policií.
Silná kamionová doprava se často vyskytuje na trasách do Německa, na dálnici D5 z Prahy do Rozvadova a na D8 vedoucí do Drážďan. Ale i dálnice směrem na Slovensko patří mezi velmi frekventované, zejména D1 a D2. Na D1 mezi Prahou a Brnem přitom řidiči nákladních aut nesmějí předjíždět skoro nikde už teď. Policie za tato porušování rozdává pokuty zejména na Vysočině.
Ministerstvo rozšíří letos v létě zákaz předjíždění pro kamiony a další nákladní vozy na nové dálniční úseky o dalších 50 kilometrů. Slibuje si od toho větší plynulost dopravy. Asi nepřekvapí, že přepravcům se takový krok nelíbí. Chtěli by spíše proměnlivé značení, aby zákaz platil jen při zvýšeném provozu nebo v horších klimatických podmínkách.
Zákon mluví jasně…
Předjíždění nákladních vozidel ohrožuje bezpečnost všech účastníků silničního provozu, hlavně v zimě, kdy riziko nehody roste. Plošný zákaz přitom platí už teď. Zákon stanovuje, že řidič nákladního vozidla nad sedm a půl tuny a delší než dvanáct metrů nesmí předjíždět, pokud ohrozí nebo omezí vozidla jedoucí za ním. Pokud se tedy pustí do takové operace třeba na D1, automaticky se dopouští přestupku.
Provinilci se přitom nemůžou spoléhat na nějakou úlevu, nedovolené předjíždění jim může přinést pokutu 4 500 až 5 500 Kč na místě, ve správním řízení dokonce 7 000 až 25 000 Kč. Ve všech případech dostanou šest trestných bodů. To rozhodně není zanedbatelné, se šestibodovým přestupkem se nesmějí zúčastnit kurzu na odpočet bodů na polygonu. Hříšníci musejí dva roky sekat latinu, aby se jim přestupek odmazal.
Několik dopravních značek upravuje předjíždění na českých silnicích. Jde o B 21a zákaz předjíždění, B 22a zákaz předjíždění pro nákladní auta nad 3,5 tuny, V 1a plná čára, V 1b dvojitá plná čára nebo V 3, tedy dvojitá čára plná a přerušovaná.
Řidiči nákladních automobilů nejčastěji porušují dopravní značku B22a („Zákaz předjíždění pro nákladní automobily“). Ta zakazuje vozům s nejvyšší povolenou hmotností přesahující 3,5 tuny předjíždět motorové vozidlo vlevo. Takový řidič nesmí použít jiný než pravý jízdní pruh (výjimkou je objíždění) na silnici se dvěma a více jízdními pruhy.
…někteří řidiči si s ním ale hlavu nelámou
Zlozvyk je však těžké vymýtit, loňský rok zaznamenal 8 273 přestupků související s předjížděním. Z nich 5869 nerespektovalo značku B 22a. Letošní data za první dva měsíce potvrzují, že tento nešvar z českých dálnic nemizí. Policisté zaznamenali dalších 847 porušení dopravní značky B 22a. Drtivá většina z nich (838) se vyřešila na místě, zbytek šel do správního řízení.
Zdroje: www.garaz.cz, ct24.ceskatelevize.cz, policie.gov.cz