Prázdniny v AvtoVAZu. Ruské továrně chybí díly. Lada Granta jen tak nebude

Přidat na Seznam.cz

Vedení společnosti AvtoVAZ, která vyrábí vozy Lada, muselo rozhodnout o nucené dovolené pro zaměstnance. Situace je způsobena stahováním západních společností z ruského trhu.

Po ruském útoku na Ukrajinu se z ruského trhu stáhly další společnosti. Týkalo se to i automobilových dílů. Analogické rozhodnutí přijaly evropské nebo japonské automobilové společnosti, přestože mnohé z nich již stihly v Rusku investovat velké peníze. To byl případ Renaultu, který ve spolupráci s AvtoVAZem vyráběl modely Lada ve svém závodě v Togliatti jižně od Kazaně. V březnu 2022 Renault oznámil zastavení svých aktivit v Rusku a časem i úplné stažení ze země, jak píše web Autonews. Pro Rusy to znamenalo potíže.

Jejich posledním nákladem je nedostatek dílů potřebných k výrobě vozů. V důsledku toho, jak informuje autostat.ru, od pondělí 29. května 2023 zaměstnanci závodu odcházejí na dovolenou, která potrvá do 19. června. Zastavení práce se očekávalo již dříve, ale nyní bylo odloženo na dřívější termín. Původně měli mít zaměstnanci AvtoVAZu nucenou dovolenou po dobu tří týdnů, počínaje 24. červencem.

Odklad plánované odstávky souvisí s nedostatkem komponentů od řady dodavatelů. Podle portálu autostat.ru má nucená dovolená umožnit společnosti najít nové dodavatele komponentů a některé z nich nahradit komponenty, které se budou vyrábět v Rusku. Není však jasné, nakolik je toto oznámení přesnou zprávou a nakolik propagandistickou hrou pro ruský lid.

Povinná dovolená před svátky jistě mnoho zaměstnanců AvtoVAZu nepotěší. Společnost však může mít mnohem větší problémy.

Úspěch pouze pro propagandu

Po přestávce vyvolané odstoupením Renaultu v reakci na nápor na Ukrajině obnovil ruský AvtoVAZ 8. června 2022 výrobu. Úspěch měl však silně hořkou příchuť. Ve výrobě modelu Lada Xray nebylo možné pokračovat. Šlo o vůz tak silně nasáklý technikou ze Seiny, že návrat bez Francouzů nepřipadal v úvahu. Z výrobní linky začala sjíždět mnohem starší konstrukce – Lada Granta. Ani ta se však nepodobala té před 24. únorem. Aby byla výroba vůbec možná, Rusové vůz co nejvíce zjednodušili.

Zpočátku se Granta vyráběla se zastaralými motory splňujícími emisní normu Euro 2 (v Evropě platila v letech 1997 až 2001), bez klimatizace, posilovače řízení, bezpečnostních pásů, airbagů, ABS, ESP nebo navigačního systému. Technicky vzato to bylo auto jako před 20 lety.

V průběhu času se situace poněkud zlepšila. Jak je to možné? Přestože se západní díly do Ruska oficiálně nevyvážely, lze předpokládat, že je Rusko na základě neoficiálního dovozu získalo ze spřátelených zemí, na které se nevztahovaly západní sankce. Podobně jako tomu bylo u nových, kompletních automobilů západních nebo japonských a korejských značek. Jak je však vidět, vzorec pro takovou spolupráci není dostatečný nebo byl již vyčerpán. Existuje i další možnost.

Problematická spolupráce

Možná, že některé z dílů dosud použitých při výrobě vozů Lada nebyly neoficiálně dovezeny ze zemí přátelských Rusku, ale z Číny. Ta je koneckonců obrovským centrem výroby automobilových součástek. Jde o to, že se tam také vyrábí spousta automobilů a apetit čínských firem je značný.

Ještě v roce 2021 tvořily čínské automobily asi 10 % ruského primárního trhu. V prvním čtvrtletí roku 2023 to bylo již 40 procent. Společnosti z Číny vyplňují mezeru, která vznikla, když se z Ruska stáhli výrobci z Evropy, Japonska nebo Jižní Koreje. Pokud budou k podnikání přistupovat pragmaticky, nebudou dlouhodobě podporovat rozvoj ruských automobilů. Pokud to ovšem nebudou čínské automobily.

V petrohradských závodech AvtoVAZu, odkud před ruskou invazí na Ukrajinu odcházely modely Nissan, se budou vyrábět nové vozy Lada. Jedním z nich bude crossover střední třídy. Nepůjde však o vlastní ruský design, ale o čínské SUV Bestune T77. Výroba by měla začít v druhé polovině roku 2023. Podobný osud čeká i závod v Königsbergu, který dříve vyráběl vozy BMW. I tam se má vyrábět čínský model.

Nezanedbatelný je i nárůst dovozu automobilů do Ruska. V prvním čtvrtletí roku 2023 dosáhl téměř 40 000 kusů, což je o celých 188 % více než ve srovnatelném období roku 2022. Lví podíl na tomto boomu má zvýšený tok zboží z Číny. Bylo by naivní si myslet, že podnikatelé z Říše středu, kteří se rozhodnou pro takovou spolupráci, na tom skvěle nevydělají. Budoucnost ruských značek tak může záviset právě na čínských automobilových společnostech.

Zdroj: redakce, autonews.com