Potřebujete tažné zařízení? Tohle byste měli vědět, než si ho koupíte

Přidat na Seznam.cz

Pokud používáte tažné zařízení, předpokládáme, že si život bez něj nedokážete představit. Těm ostatním, kteří to nevědí, asi nemusíme připomínat, že je vhodný pro upevnění karavanů, přívěsů, běžných nebo speciálních vozíků a v posledních letech se nabídka rozšířila o nosiče kol a úložné boxy, které lze také nasadit zpět na kouli, jak píše server How Stuff Works. Co ale dělat, když tažné zařízení nemáte a potřebujete ho?

Pokud náhodou ještě nemáte auto a chcete si ho koupit s tím, že musí mít tažné zařízení, doporučujeme vám nejprve vyhledat (nebo si u prodejců vybrat) model, který má kouli namontovanou přímo od výrobce.

Jiné je to pochopitelně v případě, že máte vůz delší dobu a chcete si nechat namontovat tažné zařízení. Co tedy? Nejprve byste měli zjistit, zda lze kulový kloub do vašeho vozidla vůbec namontovat. Ano, některá vozidla prostě nemohou, protože s tím výrobce nepočítal a nemají příslušnou homologaci. Naštěstí je takových modelů na trhu málo.

Aby jízda s novým tažným vozidlem neskončila vysokou pokutou, je samozřejmě nutné dodržovat i formální podmínky a povinnosti stanovené zákonem. Kromě toho je však dobré si promyslet, co přesně budete potřebovat a jak to bude na autě vypadat. Pro běžného člověka je pak stejně důležité, kolik tato zábava bude stát.

Začněme od konce

Kolik za něj zaplatíte? Cenové rozpětí tažných zařízení je poměrně značné. Pokud nemáte žádné další požadavky a prostě potřebujete kouli za co nejméně peněz, bude vás to stát zhruba 2000 + 50 + 1500+ 300 Kč v pořadí koule, kabeláž, montáž, registrace na úřadě. Celkem tedy nejméně 3 850 Kč.

Berte to však jen jako počáteční náčrt, který vás má od něčeho odpoutat. A to i v případě, že kupujete a montujete tažné zařízení na 20 let starou Fabii, Octavii nebo jiná vozidla z přelomu tisíciletí nebo o něco novější a hledáte opravdu jen nejnižší možnou cenu. Pokud jste si právě mysleli, že si tažné zařízení na své auto můžete namontovat sami, můžete. Navíc musíte tažné zařízení řádně zaregistrovat.

Věřte tomu nebo ne, ale je docela důležité předem vědět, k čemu budete tažnou kouli používat. Pokud víte, že na ni občas zavěsíte například stojan na kola nebo si jednou za rok půjčíte malý vozík na převoz vertikutátoru, nemusíte se příliš zabývat technickými parametry přídavné konstrukce, máte téměř vyhráno.

Nosnost a maximální hmotnost

To jsou pravděpodobně nejdůležitější technické parametry, na které byste se měli zaměřit. Najdete je v technické příručce velkého vozu v části nazvané „rozměry a hmotnosti“ (bod 34 hovoří o maximální technicky přípustné hmotnosti soupravy) a v části nazvané „spojovací zařízení“.

Protože ještě nemáte kouli namontovanou a zapsanou, najdete pouze údaj uvedený na spodním řádku. Konkrétně buď horní závěs 100 kg, nebo spodní závěs 55 kg. Tyto parametry udávají maximální hmotnost, kterou může být tažné zařízení zatíženo. Na to je třeba pamatovat například při nakládání vozíku, abyste nenaložili všechen těžký náklad pouze dopředu a neodtrhli kouli dříve, než vám poslouží. V této řadě je také uvedeno tzv. sedlové kolo, ale to je údaj pro nákladní automobily.

Maximální hmotnost přívěsu, který může váš vůz táhnout, můžete snadno vypočítat z údajů v technickém průkazu. Vezměte číslo z bodu 34 a odečtěte hmotnost z bodu 32. Například u modelů, jako je Octavia, Auris nebo Focus, může údaj vypadat takto: 2735 kg – 1735 kg = 1000 kg. V tomto případě tedy můžete za tažné zařízení připojit vozík a celková hmotnost vozíku i s vhodně rozloženým nákladem nesmí překročit 1 tunu.

Oficiálně není dovoleno za takové vozidlo zapřáhnout lepší karavan pro 6 osob, který sám o sobě váží až 1 200 kg a celková hmotnost je obvykle 1 700 kg. Na něco takového prostě potřebujete větší a výkonnější auto. V neposlední řadě se ve velkém TP dozvíte, jaká je maximální technicky přípustná hmotnost přívěsu.

Návrh a konstrukce

Samostatnou kategorií jsou tažná zařízení dodávaná přímo výrobci automobilů, která mají nejmodernější konstrukci a velmi často jsou automaticky sklopná. Jak jsme však již uvedli, zde a nyní hovoříme o dodatečně instalovaných systémech.

Abyste si usnadnili výběr, zkuste si uvědomit, že čep tažného zařízení (to je ten „hák“ s kuličkou na konci) může být pevný nebo odnímatelný. Pevné vozíky se vozí trvale pod nárazníkem. Hlavní podmínkou je, že nesmí zakrývat registrační číslo nebo osvětlení. Za pevné tažné zařízení se považuje také typ připevněný například šrouby, který i méně zručný kutil dokáže demontovat během dvou minut. Nemusíte to však dělat.

Naproti tomu odnímatelné tažné zařízení, jinak také zařízení třídy A50-X, které můžete demontovat bez použití nářadí, musí mít kulový čep odpojený, pokud jej právě nepoužíváte k tažení přívěsu nebo k přepravě jiného vybavení, například nosiče kol. Jinými slovy, po použití jej vždy odpojte.

A co kabely?

Pokud jde o elektrické vedení, resp. natažení kabeláže k přídavné zásuvce, jedná se o poměrně choulostivou záležitost. Dříve to byla samozřejmost, ale obecně lze říci, že čím modernější auto, tím větší pozornost je třeba věnovat správnému zapojení. V opačném případě vás může elektrika pěkně potrápit.

Standardní zapojení 7kolíkové zásuvky je obvykle plně dostačující a v naší oblasti nejběžnější. Můžete k němu připojit přívěs, nosič kol nebo zavazadel. Pokud však máte kvalitnější a větší nosič nebo chcete připojit karavan, je vhodnější 13pólová zásuvka, protože potřebujete couvací světla nebo elektřinu v přívěsu vedenou přímo z auta. Pokud však vaše první volba zásuvky není správná, nevěšte hlavu.

Zdroj: auto.howstuffworks.com