Poslední vyrobený model LIAZ je starý 20 let. Pouštní speciál byl postaven doslova na koleně
Historie společnosti LIAZ je bezesporu plná zajímavých a úspěšných příběhů. Ani to mu však nepomohlo přežít nástup volného trhu a dnes je na rozdíl od kopřivnické Tatry již jen minulostí. A přestože je pokročilá Xena obecně považována za poslední velký úspěch s potenciálem sériové výroby, brány firmy nakonec za zajímavých okolností uzavřel zcela jiný model. Poslední vyrobený LIAZ slaví 20 let.
Liberecké automobilové závody (LIAZ) byly založeny zakládací listinou 1. ledna 1953, přičemž výrobní závod v Mnichově Hradišti byl jejich součástí od samého počátku. V letech 1974-1989 byl LIAZ rozdělen na 10 výrobních závodů, které zaměstnávaly 11 000 pracovníků. Rekordním rokem z hlediska počtu vyrobených vozů byl rok 1975, kdy výrobní haly opustilo až 13 600 nových Liazů.
V roce 1974 vstoupila do sériové výroby legendární řada LIAZ 100. Její postupná modernizace zavedla LIAZ do nové porevoluční éry tržního hospodářství. A i když to tehdy nikdo netušil, právě tento typ položil technické základy vozu, který o 29 let později definitivně zavřel dveře původní výrobní haly v Mnichově Hradišti.
Pouštní „liška“
V roce 2003 už původní firma LIAZ dávno nefungovala. Zůstaly jen organizační zbytky, které navštívil podnikatel a automobilový závodník LIAZ Martin Macík, aby se s vedením toho, co v Hradišti zbylo, dohodl na stavbě posledního vozu. Samozřejmě už nešlo o zcela nový vůz, ale o starší exemplář dovezený do původní výrobní haly. Macík dodal i specifické díly a za pomoci vybraných dělníků začala konečná montáž posledního kusu.
Jednalo se o vůz určený jako ostrý doprovod na Rallye Dakar. Pod jeho kabinou se nacházel řadový šestiválec LIAZ M1.2C (poslední evoluce motoru) o objemu 11,9 litru, výkonu 242 kW (329 koní) a točivém momentu 1 475 Nm. Samozřejmostí byl přiřaditelný pohon všech kol s uzávěrkami obou diferenciálů. Podle informací Martina Macíka byl poslední LIAZ, který opustil halu v září 2003, postaven doslova na koleně v původních prostorách. Letos na podzim uplyne 20 let od doby, kdy byl vyroben poslední pouštní „Lišák“ se znakem LIAZ na charakteristické masce chladiče.
Zdroj: redakce, Posedlí Dakarem, LIAZ