Porsche mezi elektrokoly vzbuzuje velká očekávání. Elektrokolo se může pochlubit GPS, telemetrií, technologií proti krádeži na dálku

Přidat na Seznam.cz

Ani nedostatek čipů a problémy v dodavatelském řetězci nezastavily vzestup elektrokol, jejichž prodeje nechávají tradiční kola v prachu. Pokud by bylo třeba více důkazů, že elektrokola a mikromobilita jsou skvělou obranou pro ohřívající se se planetu, vezměte v úvahu toto: Porsche, ctihodný výrobce sportovních vozů, nedávno získal většinový podíl ve společnosti Greyp. Greyp je chorvatská společnost na výrobu elektrokol, kterou založil 33letý Mate Rimac, zázračné dítě elektromobilů a generální ředitel nově vzniklé společnosti Bugatti Rimac, v níž má Porsche 45procentní podíl.

Podle generálního ředitele společnosti Krešimira Hledeho se Greyp nechce stát dvoukolovou obdobou superauta Rimac Nevera s výkonem téměř 2 000 koní, přestože cena elektrokol začíná zhruba na 7 000 dolarech (cca 154 000 korun). Greyp má také dále pomoci prodat jeho digitální know-how dalším výrobcům kol, stejně jako Rimac dodává technologie pro elektromobily Aston Martin a Koenigsegg a vyvíjí vysoce výkonný elektromobil pro Hyundai, infomuje portál spectrum.ieee.org.

„Máme sice v názvu kola, ale nejsme cyklistická firma,“ říká Hlede o Greypu. Z 50 zaměstnanců ve výzkumu a vývoji Greypu pracují na samotných kolech pouze čtyři. A od roku 2019 společnost prodala jen asi 2 000 kol, téměř všechna v Evropě, přičemž na rok 2022 má předobjednáno asi 1 200 kol. „Nikdy neprodáme 100 000 kol, protože pak bychom se stali konkurencí pro naše vlastní zákazníky,“ říká Hlede.

Co tedy společnost ve Svaté Neděli nedaleko továrny Rimac na okraji Záhřebu chystá? Greyp své výtvory označuje za první plně propojená elektrokola. Jsou navržena tak, aby spojila digitální a reálný svět a přiměla lidi k tomu, aby se na nich vyřádili.

Extravagantně stylizované modely, jako je Greyp G6 (od cca 177 000 korun), jsou napěchované senzory, moduly 4G eSim a GPS, duálními kamerami s rozlišením 1080/30 snímků za sekundu, telemetrií a údaji o jezdci, funkcemi proti krádeži na dálku a hraním v reálném čase. Greypy si představte jako chytré telefony nebo PlayStationy s pedály a aplikace pro Android/iOS jako jejich nervová centra.

Tato propojená filozofie už leze na nervy některým jezdcům ze staré školy, kteří považují jízdu na kole za blahodárný únik od obrazovek a způsob, jak se naladit na přirozené prostředí. Vedoucí pracovníci a inženýři společnosti Greyp v tom však vidí konkurenční výhodu.

Jistě, kola Greyp nešetří na špičkovém hardwaru. G6 je celoodpružené horské kolo s takovými vychytávkami, jako je karbonový rám T700, vidlice Formula Selva, kotoučové brzdy Formula Cura, pohon SRAM a pláště Schwalbe. Motor se středovým pohonem od MDF, aktualizovaný firmwarem Greyp, dává nominální výkon 250 W při šlapání (450 W ve špičce) a baterie vydrží 700 W. Předpisy omezují maximální rychlost a výkon a praktická omezení hmotnosti baterií ztěžují dosažení významného náskoku v dojezdu.

Na kolech Greyp jsou vpředu a vzadu namontované kamery, které neustále ukládají akci do vyrovnávací paměti ve dvacetivteřinových kouscích, takže jezdci mohou stisknout tlačítko a uložit záznam pro příspěvek na sociální síť.

Pokud jezdec spadne do příkopu nebo se ocitne v nouzi, kolo může automaticky vytočit číslo pro pomoc, podobně jako je tomu u služeb připojených k mobilním telefonům v automobilech. Majitelé mohou být upozorněni, pokud se někdo pohne nebo se ztratí s jejich drahým kolem, a mohou sledovat nebo dokonce zcela deaktivovat Greyp. Nabití baterie trvá přibližně pět hodin. Podle inženýrů společnosti Roberta Gotala a Saši Počuči však skrytá sekundární baterie udržuje spojení až šest měsíců, pokud je hlavní baterie vybitá nebo odstraněná.

Palubní snímače zaznamenávají desítky sad telemetrických údajů, včetně stoupání do kopce, g-sil, kadence otáček za minutu nebo fyzického výkonu a tepové frekvence jezdce. Tento snímač srdečního tepu může podle toho upravit úroveň podpory výkonu kola nebo ji přizpůsobit přednastavenému tréninkovému plánu. Stejně jako u softwaru pro automobilové závody mohou uživatelé podrobně analyzovat své jízdy a zlepšovat tak své dovednosti nebo upravovat tréninkové režimy. Funkce umožňují jezdcům soutěžit mezi sebou, a případně i s „hráči“ v jiných lokalitách,na tratích propojených s GPS, získávat rekordy nebo usilovat o vysoké skóre v čase, rychlosti nebo fyzickém výkonu.

„Najednou máte kolo, na kterém se můžete dostat z bodu A do bodu B, ale které zároveň vytváří obsah, rozhoduje za vás, poskytuje herní platformu a komunikuje s jinými koly nebo infrastrukturou,“ říká Hlede.

Hlede věří, že propojení kol se světem telefonů a internetu popularitu tohoto sportu jen zvýší. Uvádí celkový nárůst prodeje elektrokol v Evropě v roce 2021 o 40 %, ve Spojených státech o 140 % a na Dálném východě je dlouhodobě zvykem pohybovat se po městech na dvou kolech.

„Tohle je něco, co se rozhodně může stát i v západním světě. Mé matce je 70 let a najednou jí to umožní jezdit na kole,“ říká Hlede.

Zdroj: spectrum.ieee.org